دولت انگلیس اعتراف کرد پس از حکم دادگاه انگلیس مبنی بر ممنوعیت فروش سلاح به ائتلاف سعودی‌ها توسط دولت انگلیس، حداقل دوبار از این قانون تخطی کرده است.

به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»، «الیزابت تراس» معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور تجارت بین‌الملل در جلسه پارلمان روز پنجشنبه در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان «حزب ملی اسکاتلند» به دو مورد عقد قرارداد غیرقانونی فروش سلاح به ائتلاف سعودی اذعان کرد.

تراس همچنین اعتراف کرد که ممکن است اگر تحقیقات در این زمینه ادامه پیدا کند احتمال دارد قراردادهای غیرقانونی بیش‌تری نیز برملا شود. وی افزود این قراردادها عملی نشده و مورد ابطال قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که تراس ده روز پیش نیز در خصوص دو مورد دیگر از قراردادهای غیرقانونی فروش سلاح به ائتلاف سعودی‌ها عذرخواهی کرده بود.

طی حکم دادگاه عالی بریتانیا ماه ژوئن (خرداد)، فروش سلاح به ائتلاف به رهبری سعودی‌ها توسط دولت انگلیس ممنوع شده است زیرا احتمال دارد این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان یمنی استفاده شوند.

از آغاز درگیری بین یمنی‌ها و ائتلاف به رهبری سعودی‌ها، ده‌ها هزار غیرنظامی کشته‌ شده‌اند. سازمان ملل متحد این جنگ را بزرگترین بحران انسانی در جهان عنوان کرد. اکنون چیزی حدود دو سوم یمنی‌ها نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند.

چندی پیش «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس، دولت را به ترجیح دادن صادرات اسلحه به جان غیرنظامیان، متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.