نشست خبری حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با رسانه های خارجی در نیویورک در حال برگزاری است.

خبرنگار نیویورک تایمز که پرسید «در مقابل فشار حداکثری آمریکا، فعالیت نطنز را افزایش داده اید تا پاسخی به آن فشارها باشد؟ اگر به دنبال سلاح هسته ای نیستید چرا فعالیت ها را افزایش داده اید»

روحانی گفت: آنچه که ما قبلا هم اعلام کردیم تعهدات ما در برجام تعهدات دوطرفه است تعهداتی ما داریم و تعهداتی طرف مقابل دارد. آنچه که در ماه های اخیر شاهد بودیم تبدیل به تعهدات یک طرفه شده بود. آنها تعهدات خودشان را کاهش می‌دادند. ما خواستیم متعادل شود . و این فرمولی است که در خود برجام پیش بینی شده است. در واقع در بند ۲۶ و ۳۶ پیش بینی شده که اگر یک طرف به بخشی از تعهداتش عمل نکند طرف دیگر هم می تواند به همان اندازه کاهش تعهدات داشته باشد. 

رئیس جمهور تصریح کرد: لذا اعلام کردیم کاهش تعهدات به گونه ای است که قابل بازگشت است یعنی همین ساعتی که با هم حرف می زنیم اگر ۴+۱ اعلام کند به همه تعهدات عمل می کنیم ما هم فوری به همه تعهدات برمیگردیم و اقدامات موقت را به حالت اول برمیگردانیم. دنبال سلاح هسته ای نیستیم . فعالیت ما زیر نظر آژانس است دنبال فشار حداقلی متوسط یا حداکثری نیستیم. دنبال اجرای برجام هستیم. اگر کاهش تعهدات ندهیم یعنی به برجام عمل نکردیم . ما از حق مان در برجام استفاده می کنیم و در عین حال امیدواریم که همه به سمت تعهد کامل برگردند.

خبرنگار وال استریت ژورنال هم در ادامه این نشست خبری پرسید«وقتی می گویید اگر بیشتر می خواهید باید بیشتر بدهید، یعنی چه، کمی دقیق تر باشید، آیا می شود مثلا درباره فعالیت منطقه ای و موشکی صحبت و مذاکره کرد؟»

رئیس جمهور ایران در پاسخ گفت: آنچه ما معتقدیم آن است که برجام به معنای یک توافق حداکثری نیست، برجام یک توافق است که در زمان خودش مورد قبول واقع شد و باید اجرا شود. اگر بخواهیم فرای برجام قدمی دیگر برداریم این کار امکان پذیر است اما پایه اش این است که اول برجام اجرا و پیاده سازی شود.

وی گفت: می توانیم درباره اقدامات بالاتر حرف و مذاکره کنیم. ما مشخص کردیم که در چه زمینه هایی ممکن است حرف بزنیم. راجع به موشک به نفع همه است که از ما سوالی نکنند چون خیلی خیلی بدهکار می شوند. انقدر امریکا و اروپا به منطقه سلاح و موشک می فرستند اگر بخواهند در این زمینه صحبت کنند ابتدا باید فروش این سلاح ها به منطقه متوقف کنند چون عدم توازن ایجاد کردند.

روحانی تاکید کرد: ما نصیحت می کنیم که در این زمینه وارد نشوند چون خیلی بدهکار می شوند و لیست بدهکاری شان خیلی خیلی زیاد خواهد بود. در خیلی از مسائل دیگر می توان صحبت کرد. در اینباره با اروپایی ها صحبت کردیم و از طریق دیگران با آمریکایی ها هم مرتبط هم شدیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.