کاظم غریب آبادی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در گزارشی اعلام کرد که پیکره بندی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز در آماده سازی برای نصب ماشین های جدید از انواع مختلف در حال انجام است.

وی افزود: برابر این گزارش، زنجیره های ١٠ تایی و ٢٠ تایی آی آر شش و زنجیره ٢٠ تایی آی آر چهار در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده بوده و یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، گردیده اند.

ایران پیش از این به دلیل بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را در سه مرحله آغاز کرد.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد.

گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.