روزنامه "الوطن" سوریه روز پنجشنبه نوشت: اهالی مناطق شمالی استان حماه در سوریه به مناسبت آزادسازی مناطق زندگی خود از سوی ارتش سوریه، بازگشت به شهرهایشان را جشن گرفتند.

این روزنامه نوشت: اهالی شمار زیادی از شهرک ها و روستاها از جمله «قمحانه، معردس، خطاب، مورک، خان شیخون، کفرزیتا، طیبه الامام» با حضور در این جشن و پایکوبی به محل زندگی خود بازگشتند.

الوطن به نقل از "محمد فادی السعدون" معاون استانداری ادلب نوشت: دولت سوریه اعتبارات لازم را برای بازسازی مناطق جنگ زده و زیرساخت های ویران شده آن اختصاص داده است و قصد دارد با تخصیص اعتبارات  بیشتر، اهالی آواره این مناطق را برای بازگشت به محل زندگی خود تشویق کند.

 بیش از ۶۰ تیم رسانه ای از اروپا، آمریکای لاتین و آسیا از شهرک های جنوب ادلب و روستاهای شمال حماه بازدید کردند و بازسازی این مناطق از سوی دولت را پوشش دادند.

جمعیت سوریه پیش از آغاز جنگ ویرانگر خانگی  ۲۳.۵ میلیون نفر اعلام شده بود که با یورش گروه های تروریستی به این کشور و طی این سال ها نزدیک به ۱۲ میلیون نفر از این جمعیت آواره شهرهای مختلف این کشور و ترکیه، مصر، لبنان، اردن و همچنین اروپا شده اند.  

در ماه های اخیر با بازگشت ثبات و آرامش به سوریه و پیروزی های پی در پی دولت و همپیمانان آن شمار زیادی از آوارگان سوری به صورت داوطلبانه به کشور خود بازگشته و شماری نیز منتظر فراهم شدن ساز و کار قانونی پروسه بازگشت در کشورهای همسایه سوریه هستند.  

هم اکنون دولت سوریه به ارسال امکانات، بازسازی راه ها، اصلاح شبکه برق و آب و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی در مناطق آزاد شده تحت کنترل و تصرف تروریست ها اقدام کرده تا شرایط برای بازگشت آوارگان سوری مهیا شود.  

تاکنون نزدیک به ۶ میلیون آواره سوریه به دنبال بازگشت امنیت و نابودی تروریست ها و آزادی پاکسازی بیش از ۸۰ درصد از خاک کشور از وجود تروریست ها ، به خانه و کاشانه خود بازگشته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.