مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با هابر ترک به مسائلی از جمله وضعیت کردهای سوریه، خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ‌زده، روابط با اتحادیه اروپا و همچنین مداخله کشورهای خارجی در امور ونزوئلا و تلاش برای سرنگونی دولت نیکولاس مادورو اشاره کرد.

چاووش‌اوغلو گفت: ما با روس‌ها اختلاف‌نظری نداریم، مگر درباره اینکه اسد در ادامه راه‌حل سیاسی حضور داشته باشد یا خیر. آنها از ادامه کار اسد حمایت می‌کنند اما توجه داشته باشید که یک میلیون تن کشته شدند تا بگویند خواسته ما این نیست. ما مساله سوریه را جزو مسائل امنیت ملی خودمان در نظر می‌گیریم. ما دیدگاهی واقعی و عینی داریم اما هر طرفی دارای منافع متفاوت است. روسیه می‌خواهد آنجا بماند. جدا از این، ما در فرایند سیاسی با یکدیگر همکاری می‌کنیم و به لطف اقداماتی که ما در آستانه، سوچی و ژنو انجام داده‌ایم، اکنون می‌توانیم در مورد راهکار سیاسی صحبت کنیم.

وزیر خارجه ترکیه افزود: نشست کمیسیون قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار شد اما ما نمی‌توانستیم جزئیات آن را به دلایلی اعلام کنیم. در کل یک جلسه بسیار مهم بود. ما یک پلتفورم جداگانه برای هر طرفی برای رقابت ایجاد نکردیم. اگر امروز درباره کمیسیون قانون اساسی صحبتی می‌شود، این به لطف اقداماتی است که ما با روسیه و ایران انجام داده‌ایم. اخیرا برخی از کشورهای غربی برای جلوگیری از تشکیل کمیسیون قانون اساسی سوریه حرکت می‌کنند. این عمدتا به دلیل حسادت است. اجازه بدهید سوری‌ها درباره قانون اساسی خودشان تصمیم بگیرند. ما ارتباطات غیر مستقیمی با دولت سوریه داریم و پیام‌ها در صورت نیاز ارسال می‌شود اما در سطح ما هیچ ارتباطی وجود ندارد.

چاووش‌اوغلو درباره تشکیل منطقه امن در سوریه تاکید کرد: نقطه‌نظرات متفاوتی درباره منطقه امن مورد نظر ما وجود دارد اما چنین ایده‌ای به شکل ایجاد یک منطقه امن در شمال عراق وجود ندارد. امروز با عملیات سپر فرات، ما دو هزار کیلومتر مربع را منطقه امن کردیم؛ با عملیات شاخه زیتون، سمت مدیترانه تبدیل به یک منطقه امن شده است. بنابراین، این ایده رئیس‌جمهوری ما از آغاز بوده است تا یک منطقه امن در طرف دیگر مرز هم شکل بگیرد. با توجه به اینکه چنین ظرفیتی را دیده‌ایم، به وضوح می‌گویم که ما این منطقه امن را خودمان ایجاد می‌کنیم اما اگر او (بشار اسد) بخواهد با ما، ایالات متحده، فرانسه و روسیه همکاری کند، ما آن را رد نمی‌کنیم.

وی بدون ذکر جزییات بیشتر گفت: ما با دولت سوریه تماس‌های غیرمستقیمی داریم.

وزیر خارجه ترکیه افزود: پس از تصمیم به خروج آمریکا، تصمیم گرفتیم که در شرق فرات صبر کنیم. ما با همه در مورد این روند صحبت می‌کنیم. تا کنون، هیچ دستورالعمل دیگری از سوی فرمانده کل قوا دریافت نشده است اما همیشه آمادگی و ظرفیت برای شروع این کار وجود دارد. گروه‌های رادیکال در ادلب وجود دارد و کنترل آنها آسان نیست. دولت آنها را به صورت آگاهانه به آنجا فرستاد. ما می‌توانیم بگوییم که آتش‌بس در اینجا با موفقیت پیاده‌سازی شده است. گروه‌های رادیکال آزادانه فعال نیستند. همچنین کشورهایی هستند که از آنها حمایت می‌کنند اما ما به روسیه و ایران متعهد هستیم. این رژیم به جای یک راه‌حل سیاسی، به یک راه حل نظامی باور دارد. ما مانع از حمله نظام با کمک روسیه شدیم. گروه‌های رادیکال مضطرب بودند و بنابراین شروع به حمله به مخالفان میانه‌رو و نیروهای ارتش آزاد سوریه کردند. با روسیه، برنامه‌هایی مانند ایجاد کمیسیون مشترک و گشت‌زنی وجود دارد. ما در مورد این صحبت کرده‌ایم. فرایند سیاسی بین مخالفان و رژیم در جریان است. اگر ادلب از دست برود، چنین پروسه‌ای دیگر وجود ندارد. اگر این اتفاق بیفتد، هرج و مرج برای سال‌ها در سوریه باقی خواهد ماند.

این مقام ارشد ترکیه درباره تحقیقات مرتبط به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول آنها در استانبول گفت:‌ نگرش ترکیه نسبت به قتل جمال خاشقجی خاص است. بعضی از کشورها در تلاش برای مانع‌تراشی در این کار هستند. این بخشی از روابط دوجانبه با عربستان سعودی نیست. تحقیقات در عربستان سعودی به نتیجه نرسیده است. ما نمی‌توانیم جسد خاشقجی را پیدا کنیم. ما پیشنهادی برای ایجاد گروه کاری مشترک ارائه کردیم. ما معتقدیم این اقدام باید در بعد بین‌المللی انجام شود. سازمان ملل متحد در مورد این موضوع کارهایی انجام داده است. سه گزارشگر ویژه و رئیس این کمیسیون هم به دبیرکل سازمان ملل متحد نامه نوشتند. اکنون زمان آغاز تحقیقات بین‌المللی است اما این نیازمند قطعنامه شورای امنیت است.

چاووش‌اوغلو در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما با مستنثی‌ کردن کشورها مخالفیم، ما مخالف مداخله در امور داخلی یک کشور هستیم. اخیرا هم برخی از کشورهای آمریکای لاتین و ایالات متحده در امور داخلی ونزوئلا مداخله داشته‌اند. ونزوئلا یکی از زیباترین کشورهای جهان است. تحولات اخیر مایه نگرانی جدی است. ما همچنین تلاش می‌کنیم تا از اقتصاد ونزوئلا حمایت کنیم. یک رئیس‌جمهوری منتخب در ونزوئلا وجود دارد، اما از سوی دیگر رییس مجلس ملی هم خود را رئیس‌جمهوری اعلام کرده است. این می‌تواند منجر به هرج و مرج شود. رئیس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با مادورو حمایت کشورمان را اعلام کردند. امیدوارم ونزوئلا بتواند با آرامش بر این وضعیت غلبه کند، در غیر این صورت ممکن است تحولات منفی جدی ایجاد شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه درباره حضور اعضای گروه فتو در آمریکا هم گفت: آنها (سیاستمداران واشنگتن) شروع به دیدن طرف تاریک فتو (جنبش فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن پنسیلوانیا) در ایالات متحده کرده‌اند. تحقیق جدی در دست انجام است و مهم است که پرس و جو گسترش یابد. ما در هر جلسه می‌گفتیم که آنها چقدر پول از طریق فساد در ایالات متحده کسب کردند اما آمریکا به تازگی متوجه آن شده است. بازگشت فتو برایمان بسیار حساس است. تاکنون ما برخی از اعضای گروه گولن را به ترکیه بازگرداندیم اما بازگشت رهبر اصلی آنها برایمان مهم و حیاتی است.

این مقام ترکیه‌ای همچنین در باب گفت‌وگو با اتحادیه اروپا تاکید کرد: رایزنی ما با اتحادیه اروپا باید ادامه یابد. اجلاس در وارنا (شهری در بلغارستان) مفید بوده است. نقشه راهی که معین شده بود، مزایای بسیاری داشت. ما انتظار داریم تحولات مهمی رخ دهد. در حال حاضر مسائلی مانند ارتقاء اتحادیه گمرکی و همکاری درباره موافقتنامه ویزا وجود دارد. گشایش فصل‌ها فقط در مورد ما نیست، اتحادیه اروپا نمی‌داند چه کاری باید انجام دهد. اما مهم است که ما این روند را با اتحادیه اروپا حتی در شرایط دشوار انجام دهیم. اصلاحات جامع قضایی به نفع هر دو طرف است که روابط ما با اتحادیه اروپا را به یک سطح مشخص برسانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.