وی که روز سه شنبه در اجلاس سالانه حزب کارگر سخن می گفت تصریح کرد جانسون باید درباره موقعیت خود تجدیدنظر کند تا کوتاه مدت ترین نخست وزیر انگلیس شود.

کوربین گفت: رای دادگاه نشان داد که جانسون به دموکراسی بی احترامی و از قدرت سوء‌استفاده کرده است. رهبر حزب کارگر خواستار بازگشایی فوری پارلمان شد تا به گفته او نمایندگان مردم از دولت حساب بکشند.

رهبر حزب کارگر همچنین از جانسون خواست تا به قانون احترام گذاشته و با برگزاری انتخابات سراسری امکان انتخاب دولت منتخب را به مردم واگذار کند.

«ایان بلک فورد» نماینده حزب ملی اسکاتلند هم در اظهارنظری عنوان کرد:‌ جانسون هرگز با رای مردم انتخاب نشد. او باید محترمانه از مقام خود استعفا کند.

دیوان عالی انگلیس روز سه شنبه با صدور حکمی تاریخی، تصمیم دولت بوریس جانسون درباره تعلیق پارلمان را غیرقانونی اعلام کرد.

قاضی هیل رئیس دیوان عالی انگلیس با اشاره به نقش پارلمان در حوزه قانون گذاری تصریح کرد که نمایندگان بایستی قادر باشند تا از نهادهای اجرایی حساب بکشند. وی تعلیق طولانی پارلمان را اقدامی غیرمفید توصیف و تصریح کرد که دولت دلیل موجهی را برای تصمیم خود ارائه نکرده است.

رییس دیوان عالی انگلیس اعلام کرد که ۱۱ قاضی پرونده به این نتیجه رسیدند که تصمیم دولت برای کسب اجازه از ملکه به منظور تعلیق پارلمان اقدامی غیرقانونی و بایستی ملغی شود. قاضی هیل بر همین اساس تعلیق پارلمان را بی اثر خواند و افزود روسای مجالس عوام و لرد باید درباره گام بعدی و زمان بازگشایی پارلمان تصمیم گیری کنند.

در همین پیوند جان برکو رئیس مجلس عوام در اظهار نظری از تصمیم دادگاه استقبال کرد و گفت: پارلمان بایستی سریعا بازگشایی شود. او گفت در این رابطه با رهبران احزاب سیاسی رایزنی خواهد کرد.

حکم دادگاه در حالی منتشر شد که بوریس جانسون برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می برد. بر اساس برنامه اعلام شده او فردا چهارشنبه به انگلیس باز می گردد.

دفتر نخست وزیری انگلیس تاکنون درباره رای دادگاه اظهارنظری نکرده است. با این حال گزارش ها حاکی است که دولت از حکم دادگاه شگفت زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.