سعید الشهابی در القدس العربی نوشت: صحبت از وجود درگیری بر سر نفوذ در منطقه خاورمیانه، امر جدیدی نیست. تمام دولتهای حاضر در این منطقه، به دنبال افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود هستند. علاوه بر اینکه ترکیه نیز به دنبال توسعه نفوذ در خاورمیانه است و اسرائیل، بیش از همه در صدد گسترش روابط خود با دولتهای عربی است. در این بین، ایران که با ۸ کشور همسایه احاطه شده، با بسط نفوذ خود سعی دارد از مرزهایش حمایت کند و در این زمینه موفقیت زیادی به دست آورده است؛ همانطور که رابطه مستحکمی با افغانستان، پاکستان، هند و ترکیه داشته و از ارتباط محکمی با عراق، سوریه، کویت، قطر و عمان نیز برخوردار است. روابط ایران با امارات که اخیرا سعی در برقراری رابطه نزدیک با تهران داشت، در نوسان بوده و این کشور، رابطه متشنجی با عربستان و بحرین، دارد.

 

در ادامه این مطلب آمده است: اما عربستان، سیاست متفاوتی نسبت به دیگر دولتها داشته و در روابط خود، به ثروتش تکیه ای اساسی دارد؛ به این معنا که از منابع مالی عظیم خود به جای مذاکره و تفاهم، استفاده می کند. از این رو، نمی تواند بر دولتهایی که خود بسیار ثروتمند هستند، تاثیری بگذارد؛ دولتهایی نظیر قطر، کویت و امارات. حتی امارات که دوره ای طولانی با ریاض رابطه نزدیکی داشت، در حال دور شدن تدریجی از سعودیهاست.

اما پس از انفجارهای بقیق و الخریص، شرایط به چه صورت می شود؟ زمینه های زیادی برای بالا گرفتن درگیری منطقه ای وجود ندارد؛ مگر اینکه دولتی واقعا خواهان باز کردن دروازه های جنگ باشد. قطعا تحولات اخیر یمنی ها را متوجه این مهم کرد که عربستان و امارات، به دنبال توسعه نفوذ خود در این کشور هستند و برای از بین بردن حق حاکمیت آن تلاش می کنند. در این میان، اتهاماتی که متوجه ایران و مسئولیت ان در حمله به آرامکو می شود و البته هیچ کس نمی تواند با دلیل و مدرک آن را ثابت کند، در واقع، تلاشی است برای توجیه شکست سامانه های دفاعی عربستان در برابر حوثی ها.

گذشته از این، واشنگتن ورود به جنگ با ایران را بعید دانسته است. از این رو، بهتر است که سعودیها در موضع خود در قبال جنگ در یمن تجدید نظر کرده، برای خروج از این جنگ، برنامه ریزی نمایند و به جای افزایش تنش نظامی در الحدیده، با هدف فشار بر یمنی ها و انتقام گیری، به کلی دیدگاه و شیوه تفکر خود را تغییر داده و آن را بر اساس دوری از اقدام نظامی و تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی، تنظیم کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.