آناتولی گزارش داد، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید با پاکستان پیش از لغو مذاکرات با طالبان در یک تصمیم یکجانبه مشاوره می‌گرفت؛ لغو مذاکرات درست در زمانی رخ داد که نزدیک بود توافق صلح میان واشنگتن و طالبان امضا شود.

وی ادامه داد: قرار است با ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنم و به او می‌گویم که راه‌حل نظامی برای افغانستان جوابگو نیست. ۱۹ سال است که با این راه‌حل به جایی نرسیده‌ایم و برای ۱۹ سال دیگر هم راه به جایی نمی‌برید. اوضاع تغییر کرده است، حقایق هم همینطور. عبرت بگیرید. طالبان می‌داند که نمی‌تواند بر تمام افغانستان کنترل داشته باشد. دولت کابل می‌داند که نوعی از توافق صلح وجود دارد.

عمران خان همچنین ادامه داد: یک سازش سیاسی باید در نظر گرفته شود. راه سختی است اما تنها راه محسوب می‌شود. مردم افغانستان ۴۰ سال است که در رنج هستند. این واقعا بی‌رحمی است. من حالا و همیشه صلح‌طلب بوده‌ام. من مخالف جنگ هستم. نمی‌توانم باور کنم که جنگ بتواند مشکلات را حل کند. شما می‌آیید یک مشکل را حل کنید، اما پنج مشکل دیگر درست می‌کنید. آمدید القاعده را بیرون کنید، داعش را درست کردید.

نخست‌وزیر پاکستان همچنین دولت دهلی‌نو را بابت دامن زدن به تنش‌ها در منطقه با تصمیم اوایل ماه جاری در لغو وضعیت ویژه در کشمیر مورد انتقاد قرار داد و افزود:‌ من نگران موضع هندوستان هستم. ایدئولوژی برتری‌جویی هند در سراسر هندوستان شدت یافته و هر زمان که این ایدئولوژی غالب شود، حامیانش به سوی انزجار سوق می‌یابند.

عمران خان همچنین در آغاز دیدار با ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ثبات در افغانستان به معنای ثبات در پاکستان است. من خواستار کمک در مساله کشمیر هستم.

ترامپ نیز گفت، مادامی که هند و پاکستان خواستار کمک باشند، به طور حتم بین آنها میانجی‌گری می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره افغانستان نیز بدون قول دادن درباره از سرگیری مذاکرات صلح با طالبان گفت:‌ این مضحک است که آمریکا برای ۱۹ سال در افغانستان می‌جنگد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.