«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در اظهاراتی همسو با مواضع دولت آمریکا و بر خلاف مواضع اعلامی لندن، توافق هسته‌ای با ایران را «توافقی بد» توصیف کرد و گفت باید به دنبال توافقی بهتر بود.

جانسون در مصاحبه‌ای که شب گذشته (دوشنبه) از شبکه «ان‌بی‌سی» پخش شد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را «مذاکره‌کننده‌ای بسیار بسیار فوق‌العاده» خواند و گفت ترامپ می‌تواند با تهران به توافق بهتری برسد.

وی که قرار است امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران دیدار کند، در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: «واقعیت این است که همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت، این توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست.»

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد: «اگر این توافق بدی بوده - من هم قبول دارم که این [توافق] نواقص بسیار بسیار زیادی داشته - در آن صورت خوب بیائید توافق بهتری انجام دهیم. و فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.»

در بخش دیگری از این مصاحبه، جانسون در پاسخ به این سؤال که آیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می‌کند یا نه، گفت: «بخواهم صریح صحبت کنم، باید بگویم این چیزی نیست که فکر کنم الزاما به وضعیت کمکی کند.»

جانسون دیروز در مصاحبه دیگری هم گفته بود که وقت آن است که به سمت توافق تازه‌ای با ایران حرکت شود.

این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خصوص سه کشور امضاکننده برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس تاکنون دستکم در مواضع اعلامی خود، از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کردند. با این وجود، این سه کشور شب گذشته در بیانیه‌ای مشترک و همسو با آمریکا، ایران را دست داشتن در حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کردند.

روز گذشته پس از مصاحبه جانسون، دفتر او در بیانیه‌ای متضاد با اظهارات وی، عنوان کرد که لندن همچنان از برجام حمایت می‌کند و معتقد است که باید ایران را به محدودیت‌های تعیین‌شده در این توافق بازگرداند.

در حالی که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، توافقی چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود و واشنگتن به صورت یکجانبه از آن خارج شده، کشورهای اروپایی اصرار دارند که تهران همچنان باید به این توافق پایبند بماند. در مقابل، ایران تأکید کرده است که حاضر نیست توافقی چندجانبه را به صورت یکطرفه اجرایی کند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد نخست خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و در واکنش به عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا برای جبران آثار منفی تحریم‌های واشنگتن، اعلام کرد به مرور از تعهد خود به برجام می‌کاهد. ایران تاکنون در دو بازه ۶۰ روزه، سه گام در جهت کاهش تعهد به برجام برداشته و اعلام کرده در صورتی که اروپا تعهدات خود را اجرایی نکند، ایران در پایان سومین بازه ۶۰ روزه، پایبندی به برجام را بیش از پیش کاهش می‌دهد.

۳۱۰

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.