در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب گفت: در هفته دفاع‌مقدس یاد و خاطره شهدا و امام راحل را گرامی می‌داریم.

وی افزود: کشور ایران طی قرن‌های گذشته به عنوان کشوری ضعیف و عقب‌مانده شناخته شده و مأموریتی غیر از حفاظت از برخی کشورهای منطقه و اجرای دستورات ناتو بر عهده نداشت.

 باقری گفت: در سال‌های اخیر کشور ما با شاخص‌هایی مانند انقلاب اسلامی، رهبری بی‌نظیر امام خمینی و رهبری مقتدرانه مقام معظم رهبری و هم‌تراز با همه اینها، با شاخص دفاع‌مقدس شناخته شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: کشور ما با وجود بی‌طرفی در خلال جنگ‌های جهانی مورد تجاوز قرار گرفت و دچار قحطی شد و نیمی از جمعیت خود را از دست داد اما پس از انقلاب اسلامی، وقتی مورد تهاجم یک کشور همسایه قرار گرفت، کارنامه دیگری از خود نشان داد.

وی گفت: دشمن این انقلاب را تحمل نکرد و استکبار جهانی با تمام قوا پشت رژیم بعث ایستاد و جنگ هشت ساله را به ما تحمیل کرد. در دوران دفاع‌مقدس در یکسو کشوری قرار داشت که مورد حمایت همه قدرت‌های بزرگ بود و در سوی دیگر، جمهوری اسلامی قرار داشت. این تهاجم آنچنان طراحی و برنامه‌ریزی شده بود که اگر برابر روال عادی جنگ‌های جهانی پیش می‌رفت، باید ظرف یکی دو ماه ایران سقوط می‌کرد و در معرض تجزیه قرار می‌گرفت زیرا کشور مهاجم و متجاوز از پول کشورهای منطقه برخوردار بود.

باقری بیان کرد: در حدی که مرحوم هاشمی رفسنجانی به پادشاه عربستان اعتراض کرد «چرا شما ۳۵ میلیارد دلار به صدام پول دادید؟» پادشاه عربستان گفت «خیر، ما ۵۰ میلیارد دلار به صدام پول داده‌ایم».

وی اظهار داشت: علاوه بر این، ریل راه‌آهن به کویت و عربستان در اختیار صدام و صدامیان بود و از جهت تسلیحاتی، تمامی قدرت‌ها، سلاح‌های روزآمدشان را در اختیار عراق قرار می‌دادند. پنج هزار تانک و نفربر و ۴۵۰ فروند هواپیمای عراق در این جنگ نابود شد اما در شرایطی جنگ به پایان رسید که عراق هفت هزار تانک و نفربر جدید و ۶۰۰ هواپیمای جدید در اختیار داشت که کشورهای اروپایی در اختیارش قرار دادند.

نقض کنندگان برجام همگی پشتیبان صدام بودند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی امروز تعهدات برجامی خود را اجرا نمی‌کنند و بیانیه صادر می‌کنند؛ همین کشورها پشتیبان متجاوز جانی و خطرناکی مثل صدام بودند.

سردار باقری گفت: پیروزی در دفاع مقدس به بهای خون هزاران شهید و جانباز و سختی های فراوان به دست آمد اما در کنار خود برکات زیادی برای ملت ایران داشت. اگر ما در این جنگ هزینه دادیم این هزینه با هزینه تجزیه کشور و خفت و خواری قابل مقایسه نبود.

دفاع مقدس گنجینه بی نظیری است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: دفاع مقدس گنجینه بینظیری است که باید اکتشاف شده و مورد دقت قرار گیرد و برای فرهنگ سازی از آن استفاده شود تا قرن ها مایه مباهات ملت ایران باشد. مجلس شورای اسلامی نیز در ماده ۸۶ برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه کرده است.

وی ادامه داد: دفاع مقدس دانشگاه بزرگی در بعد فردی و بروز و ظهور ارزش هایی مانند شجاعت، ایثارگری و مقاومت بود. در بعد جمعی وحدت ملی نتیجه معجزه گری را در پیشرفت ملت داشت.

سردار باقری گفت: هم افزایی اقوام در دوران دفاع مقدس سبب قدرت گیری جمهوری اسلامی شد و در ابعاد اداره کشور و مقابله با مشکلات خوداتکایی، استقلال، ارزشمداری و آرمان گرایی را فراروی ملت ایران قرار داد. مشکلات ما در دوران دفاع مقدس با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست اما دفاع مقدس برکات زیادی برای ما داشت.

بازدارندگی دفاعی ریشه در دفاع مقدس دارد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه بازدارندگی دفاعی ریشه در دفاع مقدس دارد گفت: در دشمنی دشمنان تغییری حاصل نشده بلکه تشدید شده است اما اگر تهاجمی به کشور صورت گیرد تجربه تاریخی دشمنان این است که ملت ایران در برابر تهاجم می ایستند و از خود دفاع می کنند.

وی تصریح کرد: اگر در سطح منطقه وضعیت متفاوتی را نسبت به گذشته می بینیم و محور مقاومت قدرت گرفته از برکات انقلاب اسلامی است. اگر ملت سوریه در برابر تجاوز دشمنان ۸ سال ایستادگی کرد از ملت ایران الگو گرفت اگر ملت عراق سازمان های دفاعی مردم نهاد ایجاد کردند از ملت ایران الگو گرفتند.

سردار باقری ادامه داد: ثبات در لبنان از برکات قدرت محور مقاومت است. اگر مردم یمن با دست خالی چهار سال و نیم در برابر تجاوز عربستان و امارات ایستادگی کردند و امروز به سلاح هایی دست یافتند که هواپیماهای دشمن را ساقط کرده و مراکز نفتی دشمن را نابود می کند با الگوگیری از جمهوری اسلامی بوده است.

عربستان امارات غیر از فرار از باتلاق یمن راهی ندارند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ملت یمن امروز دشمن را به این نتیجه رسانده غیر از فرار از باتلاق یمن راهی ندارد، از برکات دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: دشمنان، ملت ما را با جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی مواجه کردند و تنها راه عبور از این گردنه عبور از مسیر دفاع مقدس است. اگر با وحدت و یکپارچگی، دوری از جناح گرایی و حزب گرایی دست در دست هم داشته باشیم و مسیر اقتصاد مقاومتی و حرکت جهادی را مشی خود قرار دهیم از این مشکلات عبور می کنیم.

نتیجه تجاوز به ایران انهدام و اسارت است

سردار باقری تصریح کرد: به دشمنان خود بارها اعلام کردیم که با قاطعیت در مقابل تجاوزها می ایستیم و همان رفتاری را که با پهپاد متجاوز، ناو انگلیسی و شناور متجاوز انگلیسی صورت گرفت با هر متجاوز دیگری صورت خواهد گرفت. نتیجه تجاوز به ایران انهدام و اسارت است.

با کشورهای همسایه دشمنی نداریم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: به کشورهای همسایه خود در منطقه نیز اعلام می کنیم ما با هیچ کدام شما دشمنی نداریم، عربستان و امارات که در راس کشورهایی هستند که در منطقه علیه ما توطئه می کنند کشورهای اسلامی هستند راه را گم کرده اند باید به دامان اسلام بازگردند، به نزدیکی و همراهی با ایران برگردند. در این صورت ما منطقه امن و آباد را شاهد خواهیم بود. اگر ما تجربه ای از دفاع مقدس داریم و اگر صنعت دفاعی خودکفا و روحیه شجاعت و ایثار داریم از برکات هشت سال دفاع مقدس است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.