حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح دوشنبه در آیین بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ که در مدرسه دخترانه شاهد حضرت خدیجه (س) منطقه ۱۸ تهران برگزار شد با بیان اینکه آغاز مهر به عنوان عید نوروز  علم و دانش و تحقیق و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه است، اظهار کرد:‌ برای ما امروز یک روز به یاد ماندنی است. برای دانش آموزان نیز آغاز هر سال تحصیلی یک روز به یاد ماندنی از آن سال تحصیلی محسوب می‌شود. همچنین اول مهر برای والدین دانش آموزان که از هفته‌ها و ماه ها قبل تلاش می‌کنند تا فرزندانشان را آماده‌ آغاز سال تحصیلی کنند یک روز به یاد ماندنی محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ امروز مهم آن است که در کنار تلاش معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها و همچنین دولت به این فکر کنیم که کمبودهایی که باید جبران شوند، کدام هستند. ما از لحاظ دولت، تمام تلاشمان این است که وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های مدیریتی و آموزشی همه بتوانند آماده کار شوند و محیط‌های درس و مدرسه آماده باشند. همچنین ساخت مدارس و تجهیز و آماده سازی آنها و استخدام معلمان از دیگر وظایفی است که بر عهده دولت قرار دارد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تهیه بودجه آموزش و پرورش و پرداخت به موقع آن از دیگر وظایف دولت در زمینه آموزش و پرورش به شمار می‌رود. یاری کردن معلمان عزیز و بزرگوار تا حد امکان از دیگر مسئولیت های ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت حقوق معلمان گفت: از آغاز دولت یازدهم بودجه آموزش و پرورش از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. یعنی این بودجه سه برابر شد. همچنین حقوق معلمان نیز که به طور متوسط در سال ۹۲ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، امروز به طور متوسط به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی در طول ۶ سال گذشته حقوق معلمان تقریبا به ۴ برابر افزایش یافته است و دولت در حد توان و امکانات تلاش کرده تا مدرسه بهتر و حقوق بیشتر برای معلمان و تلاش بیشتری برای تدوین کتب درسی و همچنین محیط مناسبی برای آموزش و پرورش دانش آموزان آماده کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش خانواده‌ها در آموزش و پرورش دانش آموزان، خاطرنشان کرد:‌ بی تردید همه آرزوی خانواده‌ها موفقیت دانش آموزان‌شان است. خوب درس خواندن و یاد گرفتن و آماده شدن برای طی کردن پله‌های ترقی در آینده مسئولیت دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه دانش آموزان امروز نسل‌های سوم و چهارم انقلاب هستند، ادامه داد:‌ نسل‌های اول و دوم انقلاب در حال به پایان رساندن مسئولیت و ماموریت‌شان هستند و این دانش آموزان امروز هستند که باید آینده کشور را بسازند. خانواده‌ها و آموزش و پرورش باید دانش آموزان را یاری کنند و اگر دانش آموزان در مدارس خود مشکلی دارند حتما خانواده‌ آنها باید مسئولان مدرسه را بدون تعارف در جریان بگذارند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی دربخش دیگری از سخنرانی خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدارس به نقش معلمان در  تعلیم و تربیت نسل‌های مختلف جامعه اشاره و اظهار کرد: بار اصلی و سنگین‌ترین بار کشور بر دوش معلمان است، آنها آینده کشور را می‌سازند و آنها مدارس را آماده می‌کنند.

وی ادامه داد: زحمات معلمان غیر قابل جبران است. معلمان باید برای دانش آموزانشان همچون پدر و مادر باشند و دانش آموزان را همچون فرزندانشان عزیز بدانند. معلمانی موفق هستند که به کارشان و همچنین آموزش و تربیت بچه‌ها عشق دارند و از این که می‌بینند فرزندان کشور چیزی آموخته‌اند و راهی را یاد گرفته‌اند و به کمالات اخلاقی این فرزندان افزوده اند، احساس رضایت می‌کنند.

روحانی تاکید کرد:‌ در کنار معلمان به عنوان بالاترین رکن آموزش و پرورش و خانواده‌ها و دولت، برای کیفیت تحصیل دانش آموزان یک چیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن محیط مدارس است. محیط مدرسه باید برای دانش آموزان لذت بخش باشد و خیلی مهم است که وقتی  دانش آموزان به اول مهر نزدیک می‌شوند احساس کنند که به روز خوشحالی‌شان نزدیک می‌شوند یا خدای نکرده در حال نزدیک شدن به روز سختی و مشکلات هستند. بسیار مهم است که آنها در آغاز مهر بگویند به به بجای این که بگویند وای وای .

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ما دلمان می‌خواهد که کاری کنیم تا دانش آموزان از اول شهریور در عشق رسیدن به اول مهر باشند، همانطور که در اوایل خرداد به فکر تعطیلات تابستان هستند، در اول شهریور به فکر آغاز مهر باشند.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان باید نسبت به آینده خود احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: مهم است که دانش آموزان احساس کنند در آینده یک معلم خوب، یک پزشک حاذق یا یک استاد دانشگاه یا این که یک مدیر عالی رتبه نظام و مهندس خوب و یا دکتری خوب در رشته‌های مختلف باشند؛ چرا که این آینده هدف مهم و آینده زندگی و خانواده‌ آنها نیز محسوب می‌شوند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود به طرح پرسش مهر امسال پرداخت و گفت: پرسش مهر امسال از دانش آموزان این است که آیا محیط مدرسه یک محیط دلپذیر و دلخواه و شاد و پرنشاط برای دانش آموزان است؟ اگر این گونه است و محیط مدارس پرنشاط است، برای ما بنویسید که چه کار باید بکنیم تا این محیط، محیطی شاداب‌تر و دلپذیرتر و امن‌تر برای شما دانش آموزان باشد.

روحانی ادامه داد: اگر دانش آموزان سر کلاس درس با معلمان خود رابطه نزدیک پدری و مادری برقرار کنند و به عنوان فرزندان معلمان خود باشند، محیط مدرسه به محیط رشد و تعالی و آموزش تبدیل خواهد شد. در آن زمان است که پیشرفت علمی ما بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان سراسر کشور گفت: برای ما بنویسید که محیط مدرسه از نظر شما چگونه است و دولت، معلمان و خانواده‌ها باید چه کاری انجام دهیم تا محیط مدرسه برای دانش آموزان دلپذیرتر و شادتر باشد و شما در این محیط احساس رفاقت و دوستی کنید.

وی در ادامه با مخاطب قرار دادن دانش آموزان تاکید کرد:‌ نگذارید یک نفر محیط کلاس را تبدیل به محیط دو قطبی کند که در آن یک عده مورد خنده و استهزاء عده‌ای دیگر قرار بگیرند و عده‌ای در کلاس احساس کنند که درس را خوب فهمیده‌اند و در امتحانات نمرات بالا بیاورند و عده‌ای دیگر احساس کنند که توان چنین کاری را ندارند.

روحانی در پایان تاکید کرد:  همه باید همدیگر را یاری کنیم تا در مدرسه‌ای پرنشاط و معلمان خوب بتوانیم آینده خوبی برای ایران بسازیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.