با اعلام رسمی دولت حذف یارانه بگیران پر درآمد از شهریور ماه سال جاری و طبق تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی آغاز شده است؛ به طوری که حدود ۲۰۰ هزار نفر از خانواده‌هایی که در دهک‌های بالا شناسایی شده بودند در  این ماه از لیست سازمان هدفمندی کنار رفتند.

اما اینکه یارانه افراد بر چه مبنایی حذف خواهد شد در دو دسته تقسیم بندی می‌شود که به قبل از حذف یارانه و بعد از آن بر می‌گردد. قبل از اینکه یارانه افراد حذف شود آنها بر مبنای اطلاعاتی که ثبت شده مانند مسافرت‌های خارجی، خودروهای فرد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده و دارایی‌های مختلف که بر مبنای کد ملی افراد ثبت شده شناسایی و کنار گذاشته می‌شود.

اما وقتی که یارانه‌ها حذف شد افراد با توجه به پیامکی که دریافت می‌کنند می‌توانند برای اعتراض مراجعه کنند. در این مرحله وقتی که به پیشخوان دولت مراجعه کردند از آنها در مورد رضایت‌شان برای استعلام حساب بانکی و مالی نیز استعلام می‌شود.

بر این اساس حساب مالی و بانکی یارانه بگیران زمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد که یارانه آنها قطع شده و اگر اعتراض به این موضوع داشته باشند باید حساب بانکی و مالی آنها چک شود.

در این حالت ممکن است تعداد زیادی از افراد یارانه‌بگیر با وجود اینکه خواهان دریافت یارانه در هر ماه باشند به دلیل عدم تمایل به بررسی حساب‌های بانکی و مالی، از این درخواست انصراف دهند.

بررسی حساب‌های بانکی برای قطع یارانه پردرآمدها موضوعی است که از سال‌های گذشته بارها مطرح شده و البته دولت و مسئولان بانکی آن را  خط قرمز اعلام کرده بودند. حتی حدود دو سال پیش و در هنگام تصویب قانون بودجه نیز  بررسی تراکنش‌های مالی افراد در مجلس پیشنهاد شد ولی در نهایت مورد موافقت قرار نگرفت و عملیاتی نشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.