«دونالد ترامپ» روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که آیا «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به نیویورک سفر خواهد کرد یا خیر، گفت: «من واقعاً نمی‌دانم. به من ارتباط ندارد، به خودش بستگی دارد. باید ببینیم چه پیش می آید».

ترامپ در ادامه افزود: «من اجازه خواهم داد آنها [به نیویورک] بیایند. اگر به من مربوط باشد، اجازه می‌دهم بیایند. نظر من همیشه این بوده که سازمان ملل، مهم است. این سازمان پتانسیل فراوانی دارد. اگر کسی بخواهد بیاید من مانع ورودش نمی شوم، بنابراین به خودشان بستگی دارد».

این در حالی است که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل ساعاتی پیش از تلاش این سازمان برای حل مشکل صدور ویزای مقامات ایرانی جهت شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی در نیویورک آمریکا خبر داد.

در این ارتباط گوترش گفت: «ما در ارتباط با کشور میزبان(آمریکا) هستیم تا مشکلات مربوط به صدور ویزا را حل کنیم و امیدوارم این مشکل حل شود».

اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن صورت گرفت که برخی رسانه‌ها از عدم وصول ویزای آمریکا برای مقامات ایرانی جهت شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل خبر دادند و گفتند: «تأخیر دولت آمریکا در صدور ویزا ممکن است باعث عدم حضور روحانی در رویداد بین المللی سالانه و دیپلماتیک سازمان ملل شود».

مطابق ماده ۱۲ «موافقتنامه مقر» که بین دولت آمریکا به عنوان دولت میزبان و سازمان ملل امضا شده، آمریکا قطع نظر از «نوع روابط خود با دولت های عضو سازمان» ملزم به تسهیل تردد نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.