به گزارش «پولیتیکو»، بولتون که روز چهارشنبه در ضیافت ناهاری خصوصی برای میهمانان اندیشکده محافظه‌کار «موسسه گیت‌استون» صحبت می‌کرد، اختلاف خود با رئیس جمهوری را آشکار و سیاست خارجی ترامپ را به باد انتقاد گرفت.

یکی از حاضران در این جلسه گفت: بولتون بدون اینکه نامی از ترامپ ببرد بارها از وی به شدت انتقاد کرد.

به گفته دو نفر از حاضران در این جلسه، مشاور اخراجی ترامپ اظهار داشت که هر گونه مذاکره‌ای با کره شمالی و ایران «محکوم به شکست است.» وی افزود تنها چیزی که کره شمالی و ایران از مذاکره می‌خواهند این است که تحریم‌ها علیه آنها کم شود.

بولتون همچنین دعوت از مقام‌های طالبان به نشستی در «کمپ دیوید» را یک «سیگنال وحشتناک» و «بی‌احترامی» به قربانیان حوادث یازده سپتامبر ۲۰۰۱ توصیف کرد.

پولیتکو در ادامه نوشت: بولتون همچنین گفت ناکامی ترامپ در پاسخ به حمله ایران به یک پهپاد آمریکایی در ۳۰ خرداد زمینه را برای رفتار تهاجمی ایران در ماه‌های اخیر فراهم کرد.

بولتون که پیشتر ریاست موسسه گیت‌استون را بر عهده داشت همچنین اظهار داشت اگر آمریکا سرنگونی پهپادش را تلافی می‌کرد ایران به میادین نفتی عربستان آسیب نمی‌زد. بولتون حمله به تاسیسات نفتی عربستان را «اقدام جنگی» خواند.

تاسیسات نفتی شرکت سعودی «آرامکو» در شرق عربستان شنبه گذشته هدف حمله پهپادی انصارالله یمن قرار گرفت. این در حالی است که آمریکا و سعودی‌ها بدون ارائه اسناد متقن و صرفا با طرح ادعاهای کهنه ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کرده‌اند.

اظهارات انتقادی بولتون در روزی بیان شد که ترامپ «رابرت اوبرایان» نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور گروگان‌ها در وزارت خارجه را به عنوان جانشین وی معرفی کرد. ترامپ روز چهارشنبه در فرودگاه لس‌آنجلس در حالی که اوبرایان کنارش ایستاده بود، او را «بسیار مورد احترام» نامید. این اظهارات نشان می‌دهد ترامپ اوبرایان را سازگارتر از بولتون می‌داند.

به نوشته پولیتیکو، ترامپ در ماه ژوئن قرار بود علیه ایران دست به اقدامی نظامی بزند؛ چیزی که بولتون بر آن اصرار می‌ورزید. اما بعد از آنکه «تاکر کارلسون» مجری شبکه فاکس نیوز و برخی افراد دیگر حمله تلافی‌جویانه را اقدام بدی خواندند، ترامپ آن را لغو کرد.

ترامپ در مراسم روز چهارشنبه مدعی شد که پاسخ طراحی‌شده تمام مراحل را طی کرده بود و همه در کاخ سفید در مورد یک حمله تلافی‌جویانه اتفاق نظر داشتند.

ترامپ در مراسم گیت‌استون به مدت ۶۰ دقیقه صحبت کرد. در این جلسه خصوصی که در رستورانی در منهتن نیویورک برگزار شد، افرادی مانند «آلن درشوویتس» وکیل معروف آمریکایی، «مایکل موکیسی» وزیر اسبق دادگستری ن «جان استاسل» مجری شبکه فاکس نیوز حضور داشتند.

پس از این سخنرانی یک جلسه پرسش و پاسخ نیز برگزار شد که موضوعات متنوعی در آن مطرح شد. بولتون در این بخش از مراسم به موضوع افغانستان نیز پرداخت و گفت که آمریکا نباید به دنبال صلح با طالبان می‌رفت.

به گفته وی، آمریکا باید هشت هزار و ششصد نفر از نیروهایش را در افغانستان نگه دارد و از آنها پشتیبانی اطلاعاتی به عمل آورد.

بولتون همچنین چند بار به مساله رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت هر چند که شخصا به «بنیامین نتانیاهو» علاقمند است اما این رژیم «دیر یا زود» شاهد یک دولت جدید خواهد بود.

ونزوئلا که یکی از مسائل مورد توجه بولتون در کاخ سفید بود، روز چهارشنبه نیز یکی دیگر از محورهای اصلی سخنان وی را تشکیل می‌داد. بولتون گفت بیست تا بیست‌وپنج هزار نظامی کوبایی در ونزوئلا هستند و روزی که از آنجا بروند «نیکولاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا تا نیمه‌شب سقوط می‌کند.

مشاور اخراجی ترامپ درباره «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگیس هم صحبت کرد و اظهار داشت کوربین برای «روابط ویژه آمریکا و بریتانیا مرگبار» خواهد بود.

درشوویتس از میهمانان حاضر در این جلسه اخراج بولتون را «فاجعه ملی» خواند.

ترامپ دهم سپتامبر ۲۰۱۹ ((۱۹ شهریور) در توییتی نوشت که بولتون را اخراج کرده است. رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: من و برخی دیگر از اعضای دولت با برخی نظرات او به شدت مخالف بودیم. لذا از جان [بولتون] خواستم که استعفا کند و که امروز صبح تقدیم من شد.

بولتون یکی از اضلاع سیاست‌های ضدایرانی آمریکا بود که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران آن را به عنوان «تیم ب» معرفی کرده است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند استعفای بولتون ضربه‌ای اساسی به تیم ب است. بنیامین نتانیاهو، «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی و «محمد بن‌سلمان» ولعیهد عربستان سایر اعضای تیم ب هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.