جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در جلسه ساماندهی نحوه فروش بلیت هواپیما در فضای مجازی که با حضور مدیرکل دفتر نظارت سازمان هواپیمایی کشور، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، رئیس هیئت مدیره انجمن دفاتر مسافرتی ایران، بنیانگذار شرکت تی چارتر، مالک شرکت سپهر،  قائم مقام مدیرعامل شرکت آسان پرداخت برگزار شد، به برخی موانع و مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه فروش بلیت در بستر فضای مجازی امری نوپدید بوده و به بلوغ کامل نرسیده است لذا مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد که باید هرچه زودتر ساماندهی شود.

وی گفت: چون بهره‌برداران نهایی در این حوزه مردم هستند لذا فعالان این بخش باید متوجه اهمیت فعالیت خود بوده و تمام تلاش خود را در جهت جلب اعتماد و رضایت مردم داشته باشند.

این مقام قضایی تصریح کرد: موضوعی که در ابتدا باید پیگیری شود بحث برخورد با شرکتها و سایت‌های فروش غیرمجاز است. لازم است که این موارد به سرعت شناسایی شده و با آنها برخورد گردد. البته چه شرکت‌های خصوصی چه اتحادیه‌های صنفی و چه بخش دولتی می‌توانند موارد غیرمجاز را به ما گزارش دهند تا روند مسدودسازی مسیر تخلفات این سایتها و شرکتها تسریع شود.

جاویدنیا بیان کرد: در این زمینه ما علاوه بر مسدودسازی نرم افزارها و سایت‌های فروش میتوانیم درگاه‌های بانکی آنها را هم مسدود کنیم تا شاهد کاهش فعالیت شرکت‌های غیرمجاز در این حوزه باشیم.

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور ادامه داد: مطلب دیگر در ساماندهی این حوزه این است که باید بر روند فرآیند صدور مجوز برای شرکتها و سایتهای فروش بلیت مدیریت دقیقتری صورت گیرد. چون در این زمینه ما مشکلات متعددی داریم و آئین نامه تهیه شده برای این بخش پاسخگوی نیاز و مطالبات کنونی فعالان مربوطه نیست.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد لازم است سازمان هواپیمایی کشور در قالب یک فراخوان و با برگزاری جلساتی نظرات متخصصان این حوزه را جمع آوری کرده و نسبت به تهیه پیش نویس اصلاحی این آئین نامه اقدام کند تا نهایتا به یک آئین نامه جامع تبدیل شود.

این مقام مسئول گفت: در امر نظارتها معتقد هستیم که باید نظارت‌ها جنبه پیشگیرانه داشته باشد. یعنی به جای اینکه نظارت‌ها پس از وقوع تخلف به جریان بیافتد باید سازوکاری فراهم باشد که بتوانیم از طریق آن مانع وقوع تخلفات شویم. چون اگر قبل از وقوع تخلف به فکر برخورد  باشیم طبیعتاً تخلفات پیشگیری شده و جلب رضایت مردمی را بهمراه خواهد داشت.

وی گفت: در این زمینه استفاده از فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی می‌تواند به شفافیت و نظارت پذیری بیشتر در این عرصه کمک کند.

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور افزود: همچنین به نظر می‌رسد لازم است سازمان هواپیمایی کشور در قالب اطلاعیه و یا خبر نسبت به معرفی اسامی سایتهای مجاز اقدام کرده و سایتهای در حال دریافت مجوز را هم به مردم معرفی کند تا آنها  از طریق سایتهای مجاز اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده و در دام سایتها و شرکتهای غیر مجاز گرفتار نشوند.

جاویدنیا در پایان توصیه ای هم به زائران اربعین حسینی داشت و گفت: با توجه به اینکه در آستانه سفرهای زائران اربعین حسینی(ع) هستیم توصیه جدی ما به زائران عزیز این است که به هیچ وجه فریب قیمت‌های ارزان بلیت هواپیما در سایتها و نرم افزارها، کانال‌های تلگرامی و موارد مشابه را نخوردند و بلیت خود را از شرکت‌های دارای مجوز تهیه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.