هیل گزارش داد، جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سخنرانی خود در جریان گزارش سالانه‌اش در "مرکز کارتر" در آتلانتای آمریکا تأکید کرد، خود او که هم اکنون ۹۴ سال سن دارد در سن ۸۰ سالگی قادر به خدمت در ریاست جمهوری آمریکا نبوده است.

او تصریح کرد: من امیدوارم برای نامزدی ریاست جمهوری در آمریکا محدودیت سنی وجود داشته باشد. اگر خود من ۸۰ ساله و ۱۵ سال جوان‌تر بودم فکر نمی‌کنم می‌توانستم عهده‌دار وظایفی که در زمان ریاست جمهوری تجربه آن‌ها را داشتم، باشم.

این اظهارات جیمی کارتر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا او با توجه به گذراندن تنها یک دور ریاست جمهوری آمریکا، نامزدی ریاست جمهوری برای سال ۲۰۲۰ را بررسی می‌کند، مطرح شد.

او در پاسخ به این پرسش گفت: من فکر نمیکنم حتی در هشتاد سالگی مسائلی در حوزه امور خارجی که با آنها مواجه شدم را بتوانم انجام دهم. در 95 سالگی (کارتر در اول اکتبر آتی وارد سن 95 سالگی می‌شود) که اصلا حتی نباید فکرش را کرد. من الان در راه رفتن هم مشکل دارم.

 

کارتر در این صحبت‌هایش مستقیما نام هیچ نامزدی را ذکر نکرد اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر ۷۳ سال سن دارد در حالی که جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق و نامزد ریاست جمهوری پیشتاز دموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ در ابتدای ریاست جمهوری‌اش ۷۸ سال سن خواهد داشت. همچنین سناتور برنی سندرز رقیب بایدن در رقابت ریاست جمهوری حزب دموکرات نیز در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ در ابتدای ریاست جمهوری‌اش ۷۹ سال سن خواهد داشت.

اخیرا بحثی در مناظره‌ نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات آمریکا بر سر موضوع سن و سال کاندیداها مطرح شد. در این میان توجه ویژه‌ای به جو بایدن به خاطر ارتکاب یکسری گاف‌ها و بروز وقفه‌هایی در سخنرانی‌ها و مناظره‌هایش معطوف شده است.

کارتر گفت: شما در ریاست جمهوری باید بتوانید از یک موضوع به موضوع دیگری بروید و روی هر یک به اندازه کافی تمرکز کنید و سپس آن‌ها را به شیوه‌ای جامع کنار یکدیگر جمع‌بندی کنید و این همان کاری بود که من (در زمان معاهده کمپ دیوید) بین انورسادات (رئیس جمهور وقت مصر) و مناخم بگین ( نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی) انجام دادم. یک رئیس جمهور باید از نظر ذهنی به ویژه نسبت به امور خارجی بسیار انعطاف پذیر باشد.

کارتر که در سال ۲۰۱۶ از نامزدی سندرز برای ریاست جمهوری حمایت کرده بود به دموکرات‌ها نسبت به بیش از حد متمایل شدن به سمت چپ از جمله با اخطار نسبت به برخی طرح‌های آن‌ها برای بیمه بهداشت و درمان آمریکا هشدار داد و گفت: این رویکرد می‌تواند باعث سرخوردگی آن دسته از رأی دهندگانی که موافق دونالد ترامپ نیستند، شود.

او تأکید کرد که هنوز تصمیم قطعی برای حمایت از یکی از نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات‌ها نگرفته است.

او گفت: من فعلا می‌خواهم ذهنم را باز نگه دارم اما این نامزد باید مدافع صلح و حقوق بشر باشد.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مهمی که من در نظر خواهم داشت توانایی شکست دادن دونالد ترامپ است. کارتر تأکید کرد نهایتا به هر دموکراتی که برای رقابت با ترامپ برگزیده شود در سال ۲۰۲۰ رأی خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.