این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در این رابطه با «اعتمادآنلاین» گفت‌وگو می‌کرد در بخشی از سخنانش می‌گوید: «همین‌ جا باید این مساله روشن شود. این‌ طور نیست که دین (به خصوص دین اسلام که یک دین کاملی است) فقط در این شؤون محدود ورود پیدا کند. باید ورود پیدا کند و عالمان دینی هم در همین محدوده‌ها باید فعالیت کنند.

او ادامه داد: «انقلاب اسلامی ایران هم که پدید آمد بر اساس این فکر بود که بالاخره می‌توان یک نظام سیاسی را به وجود آورد تا بر اساس مبانی اسلامی شکل بگیرد. در واقع امام خمینی بر اساس این تفکر ورود پیدا کرده و در مساله ولایت فقیه بیشتر کار کردند و بیشتر طرح کردند. البته این موضوع در گذشته هم مطرح بود اما شرایط بزرگان و علما و ظرفیت‌ها ایجاب نمی‌کرد آنها بتوانند تشکیل حکومت دهند.»

او همچنین درباره جایگاه روحانیت در نزد مردم گفت: «به طور کلی جایگاه روحانیت بین مردم خوب است. در واقع اگر دقت کنیم و دنبال این برویم که اعتماد مردم نسبت به روحانیت تا چه اندازه است، این طور نخواهد بود که دیگران جایگاه بهتری داشته باشند. البته به این معنا نیست که این ایده‌آل باشد. می‌تواند و می‌توانست بهتر از این باشد. ولی من به ذهنم می‌رسد جایگاه روحانیت در افکار عمومی جایگاهی مناسب است.» او درباره حد و مرز ورود روحانیون به اقتصاد نیز گفت: «آنچه در زمینه ورود به مسائل سیاسی و اقتصادی مهم است، این است که اولا باید ورود عالمانه‌ای باشد. یعنی شرایط و ظرفیت‌های مختلف و شرایطی که ما در آن قرار گرفتیم، شرایطی که ما در ارتباط با دنیا قرار داریم و... باید مورد توجه قرار بگیرد و در عین حال هم باید در چارچوب‌های ارزش‌های خودمان حرکت کنیم. چه در ارزش‌های فردی و چه در ارزش‌های سیاسی باید در این چارچوب‌ها عمل کنیم. احیانا اگر ورودی پیدا کنیم که عالمانه و متخصصانه نباشد یا با توجه به واقعیت‌ها و ارزش‌ها نباشد، این ورود، ورود عالمانه‌ای نخواهد بود.

غروی درباره اظهارنظرهای روحانیون نیز گفت: «روحانیون تا جایی که می‌توانند باید با افراد در مصاحبه‌ها، اظهارنظرها و در تریبون‌هایی که در اختیار دارند، دقت کنند که عالمانه صحبت کنند. همچنین افراد حد خود را بدانند. در واقع این‌ طور نیست که افراد در هر زمینه‌ای تخصص داشته باشد. وقتی بدون تخصص و اطلاعات لازم در زمینه‌ای ورود شود، آثار نامطلوبی به همراه دارد و اعتبار روحانیت یا آن تریبون‌ها را خدشه‌دار می‌کند.»

این روحانی درباره خلوت شدن مساجد نیز گفت: «خلوت ‌شدن مساجد و نمازجمعه‌ها نیاز به بررسی دارد که آیا خلوت شده یا نشده است. این مساله در حد حرف است. من نمی‌توانم بر این موضوع تاکید کنم. باید این را هم در نظر داشت که در گذشته برای مساجد رقبایی وجود نداشت. اما الان رادیو و تلویزیون برنامه‌های مختلف مذهبی دارد، بسیاری از خانواده‌ها همان برنامه‌هایی را که مورد نیازشان است در خانه راحت‌تر می‌توانند ببینند و گوش کنند.

البته معنای این سخن نیست که وضعیت ما ایده‌آل است. مساجد بهتر از این می‌توانند اداره و مدیریت شوند و روحانیون بیشتر می‌توانند در این عرصه‌ها کار کنند. ولی این طور نیست که خلوت شدن مساجد به خاطر این باشد که روحانیون در فضای سیاسی قرار گرفته‌اند.» او گفت: «متاسفانه گاهی اوقات در بعضی از منابر در مسائل سیاسی یا مسائل جناحی بیش از اندازه ورود پیدا می‌کنند. نه اینکه نباید ورود پیدا کنند، نه. باید ورود پیدا کنند و بتوانند خوب وارد شوند، اما در چارچوب‌های متناسب با منبر و.... ورود پیدا کنند که هم مردم مسائل کلی را در این رابطه بیاموزند و هم به آنها کمک کنند در اینکه از نظام حمایت کنند.»

غروی همچنین گفت: «نکته‌ای که نباید غفلت کنیم این است که امامان جمعه باید سعی کنند در مسائل جناحی ورود پیدا نکنند و به مسائل کلی ورود شوند

غروی گفت: «ائمه جمعه می‌توانند سیاست‌های خارجی تدوین ‌شده را تببین کنند که مثلا در مقابل دشمن و کفار باید چگونه باشیم. اما اینکه خدای ناکرده برخورد جناحی یا سیاسی شود، یا گاهی به افراد و اشخاصی بپردازیم و به حرمت آنها آسیب وارد کنیم، صحیح نیست و اتفاقا هم مردم از این ورود این‌چنینی خیلی خوش‌شان نمی‌آید.» او ادامه داد: «به هر حال امام جمعه در یک شهر باید نقش پدر را نسبت به همه پیدا کند، به‌گونه‌ای که همه بتوانند در نماز جمعه شرکت کنند. این‌ طور نباشد که نماز جمعه به یک عده خاص اختصاص پیدا کند، آن هم افرادی که احیانا طرز تفکر خاصی داشته باشند. همچنین امامان جمعه باید مسائل را واقع‌بینانه و به دور از افراط و تفریط ملاحظه کنند و طوری برخورد کنند که هم مردم بصیرت بیشتری پیدا کنند و هم به کسی آسیب نرسد.»

او درباره رابطه روحانیون و فضای مجازی و نوعی سرگردانی در مواجهه با آن گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، امروز فضای مجازی تاثیرگذار است لذا ورود به فضای مجازی لازم است و ما در این رابطه نقشی را که باید ایفا کنیم، ایفا نکردیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.