مجید خورشیدی روز سه‌شنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به انتخابات پیش‌رو و الزام استفاده از کارت هوشمند ملی برای شرکت در انتخابات، لازم است از طریق

نمونه‌گیری، بررسی و تحقیق، افرادی که فاقد کارت هوشمند ملی هستند، شناسایی و این مشکل برطرف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: حضور تعداد قابل توجهی عشایر در این ایتان سرمایه است و  ثبت وقایع حیاتی و صدور کارت هوشمند ملی برای آنها نیازمند همکاری اداره‌کل ثبت احوال استان با اداره‌کل امور عشایر است.

وی درباره وضعیت طلاق در استان بوشهر اظهار داشت: برخلاف باور جامعه رتبه این استان در طلاق خوب است و در پنج ماه نخست سال جاری ۲.۵ درصد کاهش داشته است.

خورشیدی اضافه کرد: سه شهرستان جنوبی در آمار مثبت و منفی ولادت و وفات و ازدواج و طلاق پیشتاز هستند که این مهم به بررسی بیشتر نیاز دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: تاکنون ۸۸ درصد مردم استان بوشهر کارت هوشمند ملی دریافت کرده‌اند و این استان رتبه هشتم کشور را در این زمینه داراست.

اسکندر پاسالار افزود: هم اکنون ۹۳ هزار و ۶۱۲ نفر از مردم استان بوشهر برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده‌اند که با توجه به باطل‌شدن کارت‌های ملی قدیمی و با وجود مشکلاتی که برای مردم پیش

آمده است امیدواریم رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال الکترونیکی‌شدن انتخابات دریافت کارت هوشمند ملی برای شرکت در انتخابات ضرورت دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر حضور نداشتن مسئول صدور گواهی ولادت در بیمارستان، صادر نکردن گواهی ولادت در موارد قانونی، ولادت خارج از استان، نبود بیمارستان در بعضی از مراکز شهرستان‌ها و فرزندخواندگی را از

دلایل اختلال در ثبت بموقع وقایع حیاتی در این استان عنوان کرد.

وی یادآورشد: در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به سال‌های گذشته آمار فرزندخواندگی در استان بوشهر افزایش داشته است که جای امیدواری است.

پاسالار گفت: سهم استان بوشهر از مجموع وقایع فوت ثبت‌شده در کشور در این مدت ۱.۱ است و در رتبه ۲۶ کشوری قرار دارد.

وی ادامه داد: کمترین واقعه فوت در کشور مربوط به استان بوشهر با ۳.۵ درصد است در صورتی که میزان عمومی وفات در کشور ۴.۷ است. 

پاسالار اظهار داشت: در سال ۹۷، شهرستان عسلویه کم‌ترین مرگ‌ومیر و تنگستان بیشترین آمار مرگ‌ و میر را در استان بوشهر به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: میزان مرگ در شهرها ۷۰ درصد و در روستاها ۳۰ درصد و ۵۹ درصد از فوتیها مربوط به مردها و ۴۳ درصد مربوط به زنان است.

وی بیان کرد: بیشترین علت فوت در استان بوشهر به میزان ۳۷ درصد و مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است و کمترین علت فوت به دلیل خشونت توسط دیگران است که نشان‌دهنده امنیت در این استان است.

پاسالار گفت: همچنین ۱.۹ درصد از وقایع ثبت‌شده فوت در سن طفولیت و بیماری‌های در بدو تولد بوده است. 

وی افزود: دهیاران مرجع رسمی اعلام فوت هستند و می‌توانند در صورت فوت افراد ساکن روستا این وقایع را اعلام کنند.

پاسالار ادامه داد: مهاجرت یکی از موارد مهم در ثبت وقایع چهارگانه حیاتی است که یکی از راه‌های داشتن اطلاعات دقیق در مورد میزان آن ثبت دقیق آدرس و کدهای پستی در صدور گواهی فوت است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، ازدواج در استان بوشهر کاهش داشته که بیشترین کاهش در شهرستان کنگان و کمترین کاهش مربوط به

شهرستان دیر است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ به ازای هر ۴.۷ ازدواج یک طلاق ثبت شده است اما در سال ۹۷ از هر ۳.۷ ازدواج یکی به طلاق رسیده که این یک زنگ خطر برای مسئولان است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: در سال ۹۲، رتبه استان بوشهر در کشور در بحث ازدواج ۲۲ و در بحث طلاق ۱۲ بود که این در سال ۹۷ به رتبه ۲۷ در ازدواج و ۲۶ در طلاق رسیده است.

پاسالار ادامه داد: بیشترین تعداد طلاق ثبت‌شده بر اثر طول مدت ازدواج در سال ۹۷، مربوط به زوجین با سابقه بیش از ۱۵ سال زندگی مشترک است.

وی گفت: در پنج ماه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، ولادت، ازدواج و طلاق کاهش و وفات ۱۰ درصد افزایش داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.