با وجود گذشت دو روز از حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که به کاهش ۵۰ درصدی تولیدات نفت عربستان منجر شد، واکنش بورس های عربی به این اتفاق کماکان ادامه دارد و به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز شاهد تداوم جو منفی در بسیاری از بازارهای عربی خواهیم بود.

در عربستان شاخص " تداول" پس از ریزش ۱.۱ درصدی روز قبل، در آخرین دور از معاملات با یک درصد افزایش به ۷۸۲۷ واحد رسید که در این بین نمادهای بانکی یپشتاز روند صعودی بازار بودند: نماد بانک بازرگانی ملی ۴.۲ درصد و بانک " راجی" ۱.۴ درصد افزایش یافتند. شاخص بورس " ابوظبی" امارات با ۱.۷ درصد افزایش به ۵۱۶۱ واحد رسید و بورس دوحه قطر با افزایش ۱.۱ درصدی در سطح ۱۰ هزار و ۵۱۲ واحدی بسته شد.

محمد علی یاسین، استراتژیست ارشد در بورس ابوظبی گفت: اوضاع بسیار حساس است و ریسک های موجود در منطقه به سطوح خطرناکی رسیده اند.

در پی حمله پهپادهای یمنی به بزرگ ترین پالایشگاه جهان در عربستان، عرضه ۵۰ درصد نفت این کشور که معادل ۵ درصد کل عرضه نفت در جهان است با اختلالات جدی مواجه شده است.

از سوی دیگر بسیاری از بورس‌های دیگر عربی کماکان قرمزپوش هستند: در مصر شاخص " ای جی ایکس ۳۰" با ۰.۴ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۹۷۰ واحد بسته شد، در بحرین، شاخص " بکس" ۰.۷ درصد عقب نشست و در سطح ۱۵۲۴ واحدی بسته شد، در عمان شاخص " ام اس آی" با کاهش ۰.۳ درصدی به ۴۰۰۹ واحد رسید و شاخص بورس کویت با ریزش سنگین ۲.۲ درصدی در سطح ۶۱۰۱ واحدی بسته شد.

در بین دیگر بورس‌های عربی، شاخص بورس بغداد ۰.۰۳ درصد و شاخص بورس اردن ۰.۱۴ درصد افزایش یافتند. در لبنان، شاخص بورس بیروت نسبتا بدون تغییر نسبت به روز قبل به کار خود پایان داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.