«وندی شرمن» مقام ارشد دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور در پیامی توئیتری نوشت: سنا در حال بررسی طرحی است که در مجلس نمایندگان تصویب شده و تایید می‌کند که دونالد ترامپ اجازه ندارد تحت قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» به جنگ با ایران برود.

قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» که در سال ۲۰۰۱ و کمی پس از حملات ۱۱ سپتامبر توسط کنگره آمریکا تصویب شد، به دولت این کشور اجازه می‌داد با هر فرد، گروه و کشوری که در این اقدام تروریستی با القاعده همکاری و یا از آن حمایت کرده، وارد جنگ شود.

شرمن که نماینده ارشد دولت اوباما در زمان مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، تاکید کرد: اکنون زمان مناسبی برای سنا و کنگره است که گامی بردارند.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

مقام‌های ارشد دولت ترامپ در حالی بدون اسناد و شواهد و به صورت شتابزده ایران را مسئول این حمله معرفی کردند که خود سعودی‌ها چنین ادعایی ندارند. مقام‌های سعودی در اولین واکنش ادعا کردند که تسلیحات به کار رفته در این حمله ساخت ایران بوده و حملات از خاک یمن انجام نشده است.

 میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.