طی هفته‌های گذشته رییس سازمان بنادر و دریانوردی با هیات همراه به چین سفر کردند تا با آن‌ها در حوزه بندری و دریایی مذاکراتی داشته باشند و در همین راستا از بندر نینگبو به عنوان چهارمین بندر بزرگ دنیا بازدید کردند و نهایتا تفاهم خواهرخواندگی بین دو کشور منعقد شد.

محمد راستاد – معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی – در این باره به ایسنا گفت: از سال ۱۳۸۲ با چینی‌ها موافقت‌نامه کشتیرانی تجاری داریم و سازوکاری برای همکاری در این زمینه و در حوزه بندری نیز بین طرفین تعریف شده است.

وی افزود: هیات ایرانی و چینی در طول مذاکراتی که در این کشور انجام شد بر گسترش تعاملات تجاری و حل مشکلات موجود فی مابین تاکید کردند. در این زمینه از طرف چینی خواستیم تا مشکلات تجار ایرانی را در بنادر این کشور حل کند و جلسه بسیار مثبت و عملیاتی با معاون حمل و نقل چینی داشته باشیم.

 رییس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که یکی از تاکیدات چینی و مواردی که از سرمایه‌گذاری برای آن استقبال کردند، بنادر ایران است، دراین زمینه چه اولویت‌هایی وجود دارد؟ اظهار کرد: در این مذاکرات اعلام کردیم که پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران وجود دارد و ایران نیز از سرمایه‌گذاری چینی‌ها استقبال می‌کند. به صورت مشخص احداث مراکز لجستیکی در پسکرانه‌های بنادر ، توسعه زیرساخت‌ها، روساخت‌ها و تجهیزات پایانه‌های بندری و... جزو مواردی است که همه طرف‌های خارجی مانند چینی‌ها می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که البته در مذاکرات صورت گرفته مورد نظر مورد استقبال این کشور نیز قرار گرفت چرا که با توجه به حجم تخلیه و بارگیری بنادر کشور، این حوزه جذابیت‌های بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری خارجی خواهد داشت.

راستاد با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بنادر ایران برای چینی‌ها شرح داده شد، گفت: هیات دولتی چینی و شرکت‌های بخش خصوصی چینی در حوزه حمل و نقل از سرمایه‌گذاری در حوزه بندری و دریایی ایران استقبال کردند و امیدواریم ادامه مذاکرات به گونه‌ای پیش رود که منجر به این اتفاق شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.