یکصد و سومین مرحله یارانه نقدی فردا سه شنبه ۲۶ شهریور ماه ساعت ۲۴ به حساب سرپرستان خانوار  واریز و قابل برداشت می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی در طول سال‌های گذشته تغییری نکرده و ماهانه به ازای هر نفر ۴۵۵ هزار ریال واریز می‌شود که در مجموع اکنون بیش از ۷۸ میلیون نفر در هر ماه یارانه دریافت می‌کنند که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر دارد.

ثبات مبلغ یارانه نقدی در حالی است که طی سال های گذشته، وضعیت تورم و خط فقر نسبت به سال ۸۹ که سال آغازین پرداخت یارانه نقدی بود به طور کلی تغییر کرده و این مبلغ اگر چه بی تاثیر نیست اما کمک چندانی نیز به خانوارهای نیازمند و کم درآمد نمی کند؛ به عنوان نمونه آخرین تغییرات نرخ ۲۴ قلم خوراکی در مرداد ماه سال جاری تفاوت فاحشی نسبت به مرداد ماه سال ۹۷ یافته است چه برسد که بخواهیم این نرخ ها را با قیمت های سال ۸۹ یا ۹۰ مقایسه کنیم.

یارانه شهریور؛ آخرین یارانه قشر پرمصرف

در این بین با توجه به الزام قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از صف یارانه بگیران طی سال جاری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته گذشته از اجرای این بند قانونی از ابتدای پاییز خبر داد.

شریعتمداری که بدون اعلام جزئیات صرفا به بیان «حذف خانوارهای پرمصرف» اکتفا کرد و حتی معیار، سقف و نوع مصرف را برای اینکه مشخص شود چه خانوارهایی جزو پرمصرف ها محسوب می شوند،  در حاشیه نشست هیات دولت گفته بود که «سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوارها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانواده‌ها که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند.  امیدواریم که این اقدام به گونه ای اتفاق بیفتد که در مهرماه بتوانیم بخشی از افراد برخوردار را با میزان خطای حداقلی انتخاب و از لیست یارانه بگیران حذف کنیم.»

بنابراین در صورت اجرای این سیاست از مهر ماه، یارانه شهریور ماه آخرین یارانه قشر پر مصرف و سه دهک بالای درآمدی خواهد بود.

دولت هر چه زودتر جزئیات غربالگری یارانه بگیران را اعلام کند

البته ضروری است که پیش از رسیدن موعد غربالگری یارانه بگیران، دولت به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت شفاف، دقیق و کامل در رابطه با معیارهای خود برای حذف خانوارها اطلاع رسانی کند تا مشکلاتی که پیش از این در حذف اقشار پردرآمد پیش آمده بود، مجدد تکرار نشود.

از سویی دیگر، عدم اطلاع رسانی دقیق دولت در نحوه حذف خانوارها از صف دریافت یارانه، قطعا منجر به بروز مسائل حاشیه داری همچون راه اندازی سایت های جعلی اعتراض و ثبت نام حذف شدگان خواهد شد و تنها نتیجه ای که دارد افزایش بی اعتمادی مردم و سواستفاده سودجویان از اطلاعات هویتی و بانکی افراد خواهد بود چه بسا که پیش از این بارها از این نوع سایت ها راه اندازی شده و پلیس فتا با انتشار اعلامیه هایی از به مردم هشدار داده است؛ به عنوان نمونه اخیرا در استان کرمانشاه سودجویان اقدام به راه اندازی سایتی جعلی در این زمینه کرده بودند.

گفتنی است؛ طی حدود ۹ سال گذشته هر مشمولی که بدون تغییر در صف دریافت یارانه نقدی بوده است تاکنون رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه دریافت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.