برنی سندرز شامگاه یکشنبه در واکنش به توئیت ماجراجویانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: آقای ترامپ، قانون اساسی ایالات متحده کاملا روشن است. تنها کنگره، نه رئیس جمهوری، می تواند اعلام جنگ کند.

وی تصریح کرد: کنگره به تو اجازه نخواهد داد تا جنگ فاجعه بار دیگری را در خاورمیانه تنها به این دلیل که دیکتاتوری وحشی سعودی به تو گفته است، آغاز کنی.

دونالد ترامپ پس از آنکه نیروهای یمنی، پالایشگاه نفتی آرامکو را مورد هدف قرار دادند، ابتدا مجوز عرضه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا را صادر کند تا به گفته او بتواند قیمت این محصول را تحت کنترل درآورد.

وی اندکی بعد، در یادداشت توئیتری دیگری، پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با مقامات جمهوری اسلامی ایران را خبر جعلی خواند و منکر آن شد.

رئیس جمهوری آمریکا که سیاست های کشورش را در جملات توئیتری تعیین می کند، یادداشت بعدی خود را با لحن خوشایند رژیم سعودی طراحی کرد و مدعی شد که آماده حمله نظامی است اما منتظر است تا سعودی ها، تایید کنند که این حمله کار چه کسی بوده است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم روز گذشته در یادداشت توئیتری خود بدون ارائه سند و شواهدی مدعی شد که جمهوری اسلامی پشت این حملات بوده است.

اگرچه رفتارهای وزیر خارجه آمریکا همواره بر این مدار چرخیده است تا هر زمان که احساس کند، ترامپ در حال نرمش به سمت مذاکره با ایران و امتیاز دادن است، آن را متوقف کند اما این بار به طور واضح کوشیده است تا واقعیت اعلام شده از سوی منابع یمنی را نادیده بگیرد چرا که ارتش یمن، مسئولیت این حمله را پذیرفته و سخنگوی آن به صراحت اعلام کرده است که این حملات با پهپادهای آنها هدف قرار گرفته اند.

جنگ یمن با تجاوز سعودی و امارات از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و با گذشت چهار سال و کشتار هزاران نفر، آوارگی میلیون‌ها شهروند غیر نظامی و خطر قحطی، با وجود حمایت های تسلیحاتی همه جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی، نتیجه ای عاید سعودی ها در حمایت از دولت مستعفی عبدربه منصور هادی نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.