محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی در روزهای اخیر و با توجه به در پیش بودن سفر رئیس جمهور به سازمان ملل اظهار کرد: امروز در جهان کنونی مسئله دیپلماسی، گفت‌و گو و ارتباط با ملل دنیا خیلی متنوع شده است. هر دولتی بعد از تشکیل ساختار داخلی خود به دنبال نگاه جهانیان و در انتظار به رسمیت شناخته شدنش توسط آنان است؛ چراکه امروز این موضوع از لوازم اصلی حکومت داری است.

وی به سابقه روابط بین‌الملل ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: ما هم به عنوان کشوری با سابقه در دورانی که خیلی از کشورهای امروز در دنیا نبودند اما ما سفارت خانه و ارتباطات بین‌المللی داشتیم بر این اساس باید بتوانیم در عرصه بین‌الملل نقش موثری داشته باشیم.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: بعد از جنگ جهانی سازمان‌های بین المللی به راه افتند و تا امروز فعالیت می کنند.  باید در تمام این سازمان‌ها حضور فعال داشته باشیم. بعد از جنگ تحمیلی دیدیم چه قدرصدام، آمریکا و دوستانشان در مجامع بین الماللی علیه ما صحنه سازی کردند.

وی ادامه داد: مشخصا در پرونده هسته ای دیدیم آمریکا چه طور اجماع بین المللی را علیه ما مدیرت کرد تا جایی که کشورهای همسایه ما با ۸هزار کیلومتر مرز مشترک از تصمیات شورای امنیت پیروی می کردند و در تحریم ملت ما سهیم بودند.

میرلوحی سپس افزود: در سال‌های اخیر برجام پیش آمد و با تلاش جمهوری اسلامی این برگی که آمریکا برای ایران تدارک دیده بود برگشت؛ تا آنجایی  که امروز آمریکا و سیاست‌های بین‌المللی‌اش کاملا منزوی شده است. البته از آنجایی که ۲۵ درصد اقتصاد جهانی دست این کشور است به لحاظ اقتصادی توانسته با مکانیزم تحریم بر ما فشار بیاورد اما در مجامع بین‌المللی آمریکا امروز منزوی شده است و بسیاری از کشورها حق را به ایران می دهند.

این  عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت ادامه تحرکات دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: امروز آمریکا هرچه فشار می آورد و شعار می دهد موفق نمی شود. آمریکا دنبال شناسایی و تهدید شرکت‌های همکار ایران است که این موقعیت خیلی با زمانی که در سازمان ملل وشورای امنیت علیه ایران حرف می زد فرق کرده است.

وی ادامه داد: امروز ظریف از طرف جمهوری اسلامی ایران به دنیا سفر می کند و حرف ایران توسط همه کشورها شنیده می شود. راهی جز ادامه فعال دیپلماسی نداریم. دیپلمات‌های ورزیده ما با جرات و شجاعت و منطق و به کار بردن مهارت های دیپلماسی باید بتوانند این دیواره جعلی که آمریکا، عربستان و اسرائیل ایجاد کردند را بشکنند. لذا در این راستا حضور رئیس جمهور روحانی در سازمان ملل می تواند موثر باشد.

میرلوحی در پایان گفت: من فکر می کنم از الان کارشناسان و دیپلمات‌های ما باید  با دقت و وسواس برای سفر پیش رو کامل برنامه ریزی کنند. کارهای رسانه ای و مقدمات طوری فراهم شود که حضور روحانی بیش تر و بهتر صداقت ملت ما را به دنیا اعلام و از حق استقلال کشور دفاع کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.