شاپور محمدی - معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی - درباره آخرین وضعیت ورود سهام عدالت به بازار سرمایه و بررسی لایحه دولت در این باره در مجلس گفت: لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس زیر چاپ است و سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس نظرات خود را درباره این لایحه پیشنهادی ارائه کرده‌اند.

وی افزود: البته ممکن است که سازمان خصوصی‌سازی نظرات تکمیلی برای این لایحه داشته باشد و به آن اضافه کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهاردار ادامه داد: مجلس بررسی این لایحه را در دستور کار خود قرار داده  و امیدواریم مراحل تصویب را پشت سر بگذارد.  

محمدی با اشاره به بخشی از جزئیات لایحه پیشنهادی ساماندهی سهام عدالت گفت: نسخه نهایی لایحه هر دو اختیار را به دارندگان سهام عدالت می‌دهد که در قالب ETF یا در قالب سهام هر یک از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، فعالیت کنند و مالک شوند.  

طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، وی با اشاره به ویژگی‌های این لایحه اظهار کرد: بخشی از پیشنهادات این است که  امکاناتی در شهرستان‌ها وجود داشته باشد تا مردم بتوانند خرید و فروش سهام را انجام دهند یا اینکه شعب بانک‌ها در این حوزه به کمک مردم بیایند.   

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سهام قبلا قیمت‌گذاری و به سهام عدالت منتقل شده است. همچنین بدهی مشمولان سهام عدالت به دولت هم پرداخت شده و سهمی است که در بازار قیمت دارد.

محمدی پیش از این گفته بود در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر از هموطنان ما برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند و به نوعی سهام عدالت به آنها تعلق گرفته، اما سازوکارها به صورتی است که هنوز امکان معامله آن و اعمال حق رای وجود ندارد؛ بنابراین برای حل این موضوع، پیشنهاد تازه‌ای را با به کارگیری ظرفیت صندوق‌های قابل معامله در بورس مطرح کردیم. پیشنهاد ما واگذاری واحدهای ETF یا صندوق‌های قابل معامله در بورس به دارندگان سهام عدالت است که با این سازوکار، افراد می‌توانند بحث بازار سرمایه را از نزدیک دنبال و ضمن سهامداری حرفه‌ای، در خط تولید کشور سرمایه گذاری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.