آرت دیلی گزارش داد،‌ این سکه کوچک ۲۰ میلی‌متری که در اندازه یک سکه مدرن یک پوندی است، قرار است در روز بیست و چهارم اکتبر سال ۲۰۱۹ توسط حراجی «‌مورتون و ادن»‌ واقع در لندن به فروش گذاشته شود.

ارزش تخمینی این سکه ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون پوند تعیین شده است. این بیشترین مقداری است که تاکنون توسط این حراجی برای یک سکه تعیین شده است.

یکی از دلایل گران‌قیمت بودن این سکه‌ی متعلق به دوران خلافت «‌امویان»‌، ضرب شدن عبارت «معدن امیرالمونین»‌ بر روی سکه است.

ضرب شدن عبارت «در حجاز»‌ بر روی سکه نیز به ارزش این اثر می‌افزاید. این عبارت نشان‌دهنده موقعیت مکانی معدن طلایی است که برای ساخت سکه از طلای استخراجی آن استفاده شده است.

این اولین سکه‌ی طلای اسلامی است که نام یکی از مناطق عربستان سعودی بر آن ضرب شده است و قدیمی‌ترین سکه‌ای است که به مناطق نزدیک خلیج فارس تعلق دارد.

تنها ۱۰ تا ۱۲ عدد از این مجموعه سکه‌های اسلامی تاکنون کشف شده‌اند که بیشتر آن‌ها در مجموعه‌های خصوصی و موزه‌های بین‌المللی بزرگ نگهداری می‌شوند.

این اثر دومین سکه‌ از این مجموعه سکه‌های طلای اسلامی است که برای عموم به فروش گذاشته می‌شود. اولین سکه نیز توسط حراجی «‌ادن و مورتون» در سال ۲۰۱۱ به مزایده گذاشته شد و به قیمت ۳.۷۲ میلیون پوند به فروش رسید تا سکه فروخته شده را به گران‌قیمت‌ترین سکه اسلامی و هر نوع سکه فروخته شده در اروپا تبدیل کند.

یکی از کارشناسان حراجی «‌ادن و مورتون» ‌بیان کرد :‌«این سکه بی‌نظیر است. این سکه در کنار سالم باقی ماندن و کمیاب بودن، به‌عنوان یکی از اسناد تاریخی مهم نیز شناخته می‌شود.»

این سکه طلا توسط یک مجموعه‌دار خصوصی برای فروش به حراجی «‌ادن و مورتون» اهدا شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.