روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت با انتشار گزارشی نوشت: دشمن حقیقی اسرائیل کیست؟ تل‌آویو باید پس از حمله اخیر در آویویم یک پیام واضح را برای مقامات لبنان ارسال کند مبنی بر اینکه در مقابل دستیابی حزب‌الله به موشک‌های نقطه‌زن کوتاهی نخواهد کرد. حمله آویویم سیاستمداران، عموم مردم و رسانه‌های را مشغول کشف جزئیات آن کرد.

طبق این گزارش، پاسخ سوال دشمن اسرائیل کیست؟ ما را برآن می‌دارد که حکم به حزب‌الله و پس از آن ایران دهیم و این همان کاری است که در سال ۲۰۰۶ انجام دادیم و اکنون هم انجام می‌دهیم، اما حقیقت این است که اسرائیل از این پاسخ به عنوان راهی برای ترغیب کشورهای بیشتری به تروریستی اعلام کردن حزب‌الله استفاده می‌کند. به عقیده ما لبنان باید دشمن حقیقی اعلام شود و این کشور نباید تنها زمانی که اسرائیل به حزب‌الله حمله می‌کند صدمات جانبی ببیند بلکه باید دشمن رسمی تلقی شود.

این رسانه صهیونیستی در ادامه نوشت، این موضوع مستلزم یک تصمیم استراتژیک است که مسیرهای نظامی و سیاسی برای تلاش در این زمینه را روشن کند. اقدام سیاسی تبلیغات نیست، بله در این راستا انجام می‌شود که اسرائیل آمریکا را متقاعد کند تا برای دولت لبنان توضیح دهد که اگر حزب‌الله فشار برای دستیابی به موشک‌های نقطه‌زن را متوقف نکند، واشنگتن تحریم‌های اقتصادی سخت و شدیدتری را علیه بیروت اعمال خواهد کرد.

آحارونوت همچنین آورده است: مهمترین مسأله این است آیا اسرائیل باید جنگ پیشگیرانه‌ای را علیه لبنان آغاز کند. تعریف این جنگ زمانی مطرح است که یکی از طرف‌ها جنگ علیه طرف دیگر را که تمایلی به آن ندارد، اعلام می‌کند و هدف از آن آسیب رساندن به توانایی‌های تسلیحاتی دشمن کنونی و یا آتی است. اغلب سیاست‌مداران اسرائیلی تأکید می‌کنند که اسرائیل قادر نخواهد بود با وضعیتی برخورد کند که حزب‌الله صدها یا هزاران موشک نقطه‌زن در اختیار داشته باشد و اگر جنگ آتی آغاز شود، نه تنها زیرساخت‌های اسرائیل متحمل خسارت قابل توجهی خواهد شد، بلکه توانایی کارآمد نیروی هوایی آن نیز از این مسأله رنج خواهد برد. بنابراین، بهتر است اسرائیل بتواند با انجام برخی اقدامات محرمانه ویژه مانع از هرگونه تحولات خطرناک در آینده شود.

این رسانه صهیونیستی ادامه داد: اگر نتیجه نهایی این باشد که برای خنثی کردن چنین تهدیدی اکنون باید یک حمله بزرگ و علنی را به چندین هدف با اولویت بالا آغاز کنیم؟ پاسخ چیست؟ اسرائیل مدت طولانی است که در معرض تهدید قریب‌الوقوعی است که می‌تواند از طریق ده‌ها موشک اسکاد برای رسیدن به هر مکانی در اسرائیل انجام شود. اختلافات زیادی درباره این تهدید قدیمی و تهدید جدید در لبنان وجود دارد، چراکه این مسأله صرفا یک اصل نیست بلکه یک موضوع ملموس است.

یدیعوت آحارونوت در پایان نوشت: چنانچه اسرائیل نتواند پایان طرح موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله را تضمین کند، پس آیا جنگ پیشگیرانه مسیر صحیح برای فعالیت خواهد بود؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.