مهرداد کتال‌محسنی با بیان اینکه میزان بازیافت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کمتر از یک درصد و حداقل زمان تجزیه آن‌ها در محیط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال است ضمن توصیه کلی به رعایت مصرف کم این ظروف، به ایامی که این مواد بیشتر استفاده می‌شوند اشاره و اظهار کرد: از این رو به مساجد، تکایا و افرادی که قصد پخش نذری در ایام عزاداری را دارند، توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را حذف و از ظروف خانگی و... برای این کار استفاده کنند، همچنین اگر مجبور به استفاده از ظروف یکبار مصرف هستند می‌توانند ظروف گیاهی را که شکل و ظاهری مشابه ظروف پلاستیکی دارند جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند.

وی با بیان اینکه « زمان تجزیه‌پذیری ظروف گیاهی یکبار مصرف در محیط - که از نشاسته ذرت اصلاح شده تهیه شده -  بین پنج تا شش ماه است» افزود: هر چند که این ظروف به نسبت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گران‌تر هستند اما افراد می‌توانند بخشی از نذر خود را صرف خرید ظروف گیاهی و از این طریق به محیط زیست خود نیز آسیب کمتری وارد کنند.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه متاسفانه گاهی اوقات دیده می‌شود افراد زباله‌ غذاها را در محیط رها می‌کنند، گفت: این اقدام نه تنها برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پسندیده نیست، بلکه دردسری برای رفتگران شهرداری است؛ بنابراین مردم بهتر است که از سطل زباله‌های شهرداری برای پسماندهای خود استفاده کنند، همچنین ایستگاه‌های صلواتی با تعبیه سطل زباله در محل پخش نذری می‌توانند جلوی رها شدن پسماند در محیط را بگیرند.

کتال‌محسنی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ما گاهی بر خلاف تعالیم مذهبی و دینی خود اسراف هم می‌کنیم، اظهار کرد: گاهی اوقات نذری‌های به صورت نیمه مصرف شده دور ریخته می‌شود. نکته اول در این مورد این است که نذری‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد تا این اتفاق پیش نیاید ، علاوه بر آن منطق ایجاب می‌کند که از تمام منابع و مواد مصرف بهینه داشته باشیم و جلوی تولید پسماند را بگیریم.

معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به آلودگی صوتی که ممکن است در این ایام و زمانهای مشابه مراسم مختلف به وجود بیاید، گفت: بهتر است مراسم ها همزمان با ساعات استراحت و خواب افراد متوقف شود و حقوق افراد و بیماران و... را رعایت کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.