ولادیمیر پوتین و ماهاتیر محمد در این دیدار که در حاشیه همایش اقتصادی شرق در بندر ولادی وستوک در خاور دور برگزار شد در خصوص دورنمای توسعه روابط روسیه و مالزی در عرصه های اقتصادی - بازرگانی و فنی –نظامی و انسانی بین دو کشور توافق کردند.  

علاوه بر آن دو طرف موضوعات مهم دستور کار بین المللی و منطقه ای ازجمله اوضاع منطقه آسیا و اقیانوس آرام و همکاری در چارچوب های همگرایی چندجانبه را بررسی کردند.  

پوتین در آغاز این دیدار با بیان اینکه مالزی برای نخستین بار در همایش اقتصادی شرق در ولادی وستوک شرکت می کند، خاطرنشان کرد: مالزی شریک اولویت دار روسیه در آسیا است و بسیار خرسندیم که همکاریها با این کشور در عرصه های مختلف توسعه می یابد.

وی گفت: امیدوارم دیدارها در چارچوب این همایش سودمند و جالب باشد. در این همایش شرکای ما تقریبا از همه مناطق آسیا و از کل جهان حضور دارند و هیات های ۷۴ کشور در همایش شرکت کرده اند.

نخست وزیر مالزی نیز با قدردانی از دعوت برای شرکت در همایش اقتصادی شرق گفت: شرکت در این همایش برای ما بسیار مهم است زیرا که می خواهیم نه فقط با بخش اروپایی روسیه بلکه با مناطق شرقی این کشور نیز همکاری کنیم.

ماهاتیر محمد افزود: ما اطمینان داریم که می توانیم روابط خوب با بخش های شرقی روسیه بنا کنیم زیرا که ظرفیت های بزرگی را در روابط تجاری با این کشور می بینیم و می خواهیم دیدگاه های شرکت کنندگان در همایش را در این باره بشنویم.

وی همچنین به علاقه مندی مالزی برای توسعه روابط دوجانبه با روسیه اشاره و اضافه کرد: در زمان حاضر شاهد علاقه شرکت های روسی به تاسیس دانشگاه و مراکز آموزشی در بخش های فناوریهای هوافضا هستیم.

نخست وزیر مالزی گفت: ما از این تصمیم ها استقبال می کنیم زیرا که از زمانی که تصمیم به خرید هواپیماهای روسی گرفتیم پیشرفتی در روابط ما بوجود نیامد.

وی با بیان اینکه مالزی می تواند به افزایش حضور روسیه در جنوب شرق آسیا کمک کند، افزود: ما علاقه مند به حفظ توازن منافع هستیم؛ در گذشته بخش اصلی سرمایه گذاریها در مالزی از غرب صورتی می گرفت اما همینک چین این بخش را در دست گرفته است و برای روسیه نیز این عرصه جالب خواهد بود.

مالزی از شرکای مهم روسیه در عرصه فنی - نطامی است و در دو دهه اخیر میلیاردها دلار انواع تسلیحات بویژه هواپیماهای نظامی از این کشور خریداری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.