امید علی پارسا، امروز (سه شنبه) در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی اظهار کرد: هدف اصلی نظام مالیاتی اصلاح نظام درآمدی و اقتصادی کشور و حرکت به سمت توسعه و عدالت اجتماعی است و وصول مالیات هدف بعدی ما به شمار می رود.

وی با اشاره به اجماع و همگرایی سه قوه برای تحقق سیاست تامین حداکثری بودجه از محل درآمدهای مالیاتی و مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: امروز نگاه هر سه قوه و کلیه ارکان نظام به مالیات معطوف است و در حقیقت مهمترین سیاست کشور برای عبور از شرایط تحریم و پیروزی در جنگ تمام عیار اقتصادی، اتکای بودجه کشور به درآمدهای مالیاتی است.

پارسا افزود: برای تحقق عدالت مالیاتی، مالیات باید متناسب با ثروت، درآمد و دارایی افراد اخذ شود و در حقیقت، با یک نظام مالیاتی کارا، منصف، عادل و شجاع می توان انتظار تحقق عدالت در جامعه را داشت.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: نظام مالیاتی در حال ریل گذاری مسیر توسعه و عدالت در کشور است و از نگاه ما شرایط و بستر ایده آل برای تحقق این امر هم اکنون در کشور ایجاد شده است.

وی از فرار مالیاتی به عنوان پاشنه آشیل نظام مالیاتی و نظام برنامه ریزی و بودجه کشور یاد کرد و گفت: امروز با حمایت همه دستگاه ها از جمله نهادهای امنیتی، قضایی، انتظامی، نظارتی و بازرسی، گام های بزرگی در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی و پیشگیری از جرایم مالیاتی برداشته شده و برنامه های جدی نیز درحال اجراست.

پارسا عنوان کرد: در کنار مقوله مبارزه جدی با فرار مالیاتی، سیاست حمایت از تولید، البته به صورت محدود، مشروط، کاهنده و تضمین دار در دستور کار نظام مالیاتی قرار دارد و ظرفیت های قانونی برای تحقق این سیاست نیز ایجاد شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، سیاست های کلی و جهت گیری نظام در حوزه اقتصادی را مشخص فرموده‌اند، گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی مهمترین دستور کار نظام اقتصادی است و برای تحقق این سیاست، همکاری و همگرایی همه دستگاه های ذیربط اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه، مدرن سازی نظام مالیاتی کشور، نیازمند برداشتن دو گام اساسی است، گفت: گام نخست تحت عنوان اجرای طرح جامع مالیاتی برداشته شد و گام دوم تحت عنوان هوشمند سازی نظام مالیاتی در دست طراحی است.

پارسا ادامه داد: مدرن سازی و هوشمند سازی نظام مالیاتی به این معناست که تمامی ریزداده‌های مربوط به فعالیت اقتصادی مودیان طبق ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، از دستگاه های ذیربط اخذ و در بانک اطلاعاتی سازمان ذخیره شود. همچنین عملیاتی‎سازی سامانه پایانه های فروشگاهی کشور نیز بخش مهم دیگر مدرن سازی نظام مالیاتی است و در این رابطه نیز نیازمند حمایت ارکان مختلف نظام هستیم.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، وی اضافه کرد: هوشمندسازی نظام مالیاتی هم درآمدهای مالیاتی کشور را افزایش می دهد و هم اقتصاد کشور را به سمت شفافیت و عدالت مالیاتی سوق می دهد و این جریان، رو به تکامل و پیشرفت است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: نظام مالیاتی باید آنقدر توانمند، دانش محور، بهره مند از فناوری های نوین اطلاعاتی و دارای سواد و انگیزه باشد تا در نهایت بتواند همچون کشورهای توسعه یافته، اظهارنامه پیش فرض هر مودی را براساس داده ها و اطلاعات واقعی ثبت شده خود مودیان، تهیه و به وی ارائه و با عزت نهایی شده و بدین ترتیب تمکین داوطلبانه مؤدیان به منصه ظهور می رسد.

وی گفت: در صورت رسیدن به این مرحله، اظهارنامه پیش فرض و بدون خدشه ای به مؤدی ارائه می شود که به دلیل واقعی بودن اطلاعات، دلیل و مبنایی برای اعتراض مودی به جا نمی گذارد و هزینه های نظام مالیاتی نیز از بعد دادرسی مالیاتی کاهش می یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.