جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: همگی از روند تخریب آثار تاریخی در جای جای کشور مطلعیم. موضوع دیگری که به تاسف این موضوع اضافه می کند کاهش گردشگران با توجه به ظرفیت بالا در این حوزه است. همه خوب می دانیم برخی کشورهای همسایه مانند ترکیه آثار تاریخی ما را به نام خود ثبت کرده‌اند.

وی افزود: چرا کشور ایران باید با این سبقه تاریخی صرفا به نفت وابسته باشد که آن هم به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شود. تعداد گردشگران داخلی که برای سفر به خارج از کشور می‌روند دو تا سه برابر گردشگران خارجی است که به کشور ما سفر می‌کنند. تعداد گردشگرانی که از کشور ما به خارج از کشور سفر می‌کنند سالانه ۹ میلیون و تعداد گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند سالانه دو تا سه میلیون نفر است.

نماینده مردم مهاباد عنوان کرد: آقای مونسان به دلیل ناکارآمدی مجموعه شما نه تنها گردشگران خارجی از ظرفیت‌های گردشگری کشور ما مطلع نیستند بلکه گردشگردان داخلی نیز از این موضوع بی اطلاع مانده اند.

محمودزاده تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ و مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان مدیریت آقای مونسان مشکلات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد مانند عدم تناسب تشکیلات سازمانی و جذب متخصص، عدم تعیین تکلیف نیروهای قراردادی، بدترین رتبه ایران در میان مولفه‌های شاخص رقابت پذیری گردشگری در سال ۲۰۱۷، تخریب آثار تاریخی به بهانه‌های مختلف، تبدیل برخی آثار باستانی کشور به مرغداری و دامداری و قیرگونی سقف این آثار و همچنین افزایش سرقت آثار و عدم اقدام قاطع برای مجازات سارقین این حوزه.

وی در پایان اضافه کرد: در خصوص اهمیت حوزه گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکیداتی داشتم. لزوم انتخاب فردی تواناتر در این حوزه کملا مشهود است. ممکن است آقای مونسان به دلیل نزدیک بودن با آقای روحانی به عنوان کاندیدای این وزارت خانه معرفی شدند؛ اگرچه ایشان آنچه در توان داشتند انجام دادند ولی مشکلات در این حوزه در زمان ایشان نه تنها رفع نشده بلکه بدتر نیز شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.