با گذشت بیش از دو ماه از ناآرامی‌های گرجستان در اعتراض به مواضع دولت و «نفوذ روسیه در عرصه سیاسی» گرجستان، حالا امروز خبر رسیده که نخست‌وزیر این کشور استعفا داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ماموکا باختادزه نخست‌وزیر گرجستان روز دوشنبه از سمت خود استعفا داد و به چهارمین نخست‌وزیر مستعفی گرجستان از سال ۲۰۰۲ تا به امروز تبدیل شد.

طبق این گزارش، پارلمان گرجستان باید ظرف دو هفته یک نفر از اعضای حزب حاکم «رویای گرجستان» ر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند.

باختادزه با انتشار یک پیام در صفحه فیسبوک خود ضمن تایید خبر استعفایش نوشت: «من تصمیم به استعفا گرفتم و معتقدم که تا به این مرحله ماموریت خودم را انجام دادم».

طبق قوانین گرجستان، دولت این کشور بعد از استعفای نخست‌وزیر از قدرت کنار می‌رود اما وزرا تا زمان انتخاب نخست‌وزیر و اعضای جدید کابینه به کار خود ادامه می‌دهند.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، گرجستان ماه ژوئن (اوایل تیرماه) شاهد تظاهرات دسته‌جمعی و درگیری‌های خشن بود و معترضان به رهبری اپوزیسیون طی این اعتراضات خواستار استعفای «گئورگی گاخاریا» وزیر کشور شده بودند اما گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که احتمالا گاخاریا نخست‌وزیر جدید این کشور می‌شود.

اواخر تیرماه بود که گرجستان صحنه چندین شب اعتراض و آشوب بود و هزاران نفر در برابر ساختمان پارلمان این کشور در «تفلیس» علیه مواضع دولت این کشور و همچنین آنچه که نفوذ روسیه در عرصه سیاسی این کشور خوانده شد، اعتراض کرده بودند.

این آشوب‌ها پس از اینکه «کنستانتین کازاچف» رئیس کمیته سیاست خارجی دومای روسیه اجازه یافت تا ریاست یک جلسه را در پارلمان بر عهده بگیرد، رخ داد. گفته شده که این نماینده روس از استقلال مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا حمایت می‌کند. این در حالی است که گرجستان، روسیه را متهم کرده است که این مناطق را اشغال کرده است.

کازاچف در این مورد در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت که این وضعیت، شکست مقامات گرجی است و روشن است که مخالفان می‌خواهند به جای اینکه به مبنای مشترکی برسند، با روسیه بجنگند 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.