وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی اعلام کرد این کشور در نظر دارد در ماه کنونی تصمیم خود را در خصوص خارج کردن نام ژاپن از فهرست شرکای تجاری قابل اعتماد اعلام کند.

دولت کره جنوبی در ماه اوت (مرداد-شهریور) امسال در اولویت‌بندی شرکای تجاری خود بازنگری کرد و آن‌ها را در سه رده تقسیم‌بندی کرد. این در حالی است که تاکنون دو گروه به عنوان شرکای تجاری کره جنوبی وجود داشت.

قبلا ژاپن در گروه شرکای قابل اعتماد کره جنوبی قرار داشت، اما بر اساس بازنگری جدید نام این کشور در طبقه میانی از سه رده شرکای تجاری کره جنوبی قرار می‌گیرد. بنابراین این تصمیم تا آخر این ماه به اجرا گذاشته می‌شود.

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که ژاپن تدابیری محدودیت‌زا برای صادرات برخی مواد به کره جنوبی اعمال کرد. ژاپن در ماه ژوئیه صادرات برخی مواد پر کاربرد در ساخت نمایشگر‌های هوشمند و نیمه رسانا‌ها را به کره جنوبی محدود کرد.

دولت ژاپن هم به تازگی کره جنوبی را از فهرست سفید خود حذف کرد. بهانه ژاپن این است که سامانه نظارت بر صادرات کالا‌های حساس کره جنوبی قابل اعتماد نیست.

سئول معتقد است این اقدامات پاسخی به احکام صادر شده از سوی دادگاه عالی کره جنوبی است که طبق آن به شرکت‌های ژاپنی دستور داده شده به قربانیان کار اجباری در زمان استعمار غرامت بپردازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.