به گزارش یونهاپ خبرگزاری رسمی  کره جنوبی،  یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه به وقت محلی بدون هیچگونه توضیح بیشتری اعلام کرد به محض اعلام آمادگی کره شمالی ما آماده مذاکره با آنها هستیم.

این در حالی است که «چو سون خویی» معاون وزیر خارجه کره شمالی روز گذشته (شنبه) گفته بود اظهارات و مواضع افراطی اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره رفتار پیونگ یانگ، انجام مذاکره دوجانبه با آمریکا را دشوارتر کرده است.

او گفته بود سخنان پمپئو غیرمنطقی و تحریک آمیز است او تندروی کرده است و همین امر از سرگیری مذاکرات کاری مورد نظر آمریکا و کره شمالی را دشوارتر می کند.

"مایک پمپئو" روز پنجشنبه گذشته گفته بود رفتار خودسرانه کره شمالی قابل نادیده گرفتن نیست.

معاون وزیر خارجه کره شمالی گفته بود انتظارات کره شمالی در رابطه با مذاکره با آمریکا به تدریج در حال از بین رفتن است و پیونگ یانگ برای ارزیابی و بررسی مجدد همه اقدامات تلاش می کند اگر آمریکا نمی خواهد پشیمان شود، بهتر است بیش از این با سخنان تحریک کننده، صبر و شکیبابی ما را امتحان نکند.

"دونالد ترامپ" و "کیم جونگ اون" سران آمریکا و کره شمالی که اولین بار سال (۲۲ خرداد ۱۳۹۷) گذشته در سنگاپور گفت و گو کرده و به توافقی مبهم درباره خلع سلاح هسته ای کره در ازای لغو تحریم های پیونگ یانگ دست یافته بودند، در نشست فوریه امسال (۸ و ۹ اسفند ۱۳۹۷) در هانوی ویتنام به نتیجه ای نرسیدند و همین امر موجب توقف مذاکرات دو کشور شد.

ترامپ و کیم اواخر ژوئن سال جاری میلادی (۹ تیر ۱۳۹۸) در منطقه غیرنظامی مرزی دو کره، دیدار و با از سرگیری مذاکرات کاری دو کشور توافق کردند، توافقی که تا کنون عملی نشده است.

کره شمالی پس از نشست هانوی خواستار تغییر پمپئو به عنوان رئیس مذاکره کنندگان آمریکایی و انتخاب فردی عاقل تر و پخته تر به جای او شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.