محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات (فرادید)، با اشاره به تاثیر فیلترشکن‌ها بر کیفیت شبکه اینترنت بیان کرد: میان شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربران فاصله عمیقی وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی به لحاظ فنی شاخص‌های شبکه را نگاه می‌کنیم، سنجه‌های شبکه نشان می‌دهد که شبکه در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما وقتی شکایت‌های مردم همان QoE یا تجربه کاربران است را می‌بینیم و از تحلیل تماس‌هایشان در کال‌سنترها و سامانه ۱۹۵ متوجه می‌شویم که تعداد زیادی از مردم به دلیل این‌که از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند و کیفیت آن‌ها نامناسب است، از وضعیت شبکه شکایت دارند، زیرا موضوع فیلترینگ اثر جدی بر کیفیت شبکه گذاشته و نارضایتی کاربران را موجب شده که باید برای آن فکری کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی سامانه کیفیت شبکه در حوزه زیرساخت چه تاثیری بر بهبود خدمات آن‌ها داشته، اظهار کرد: وضعیت کیفیت شبکه زیرساخت و خسارتی که به دلیل قطعی به اپراتورها می‌دهد، کاملاً مشخص است و سامانه اندازه‌گیری کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت نیز بسیار موثر بود و باعث ثبات شبکه شده است و اگر آن اقدام موثر نبود ،هم اکنون برای بهبود شبکه دسترسی این سامانه را راه‌اندازی نمی‌کردیم.

آذری‌جهرمی ادامه داد: این‌که کاربر این سامانه قرار است مردم باشند که شاید اصطلاحات تخصصی برایشان مناسب نباشد، حرف درستی است که بعد از رونمایی سامانه به صورت عمومی شاهد خواهید بود که شاخص‌ها برای کاربر نهایی به صورت رضایت و عدم رضایت نشان داده می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت بررسی اپراتورهای ثابت و سیار در این سامانه چگونه است، گفت: هر یک از اپراتورها برای کاربری‌های مختلفی مناسبند. برای مثال اگر می‌خواهید بازی کنید، استفاده از سرویس‌های سیمی بهتر است و یا برای دانلود، اپراتورهای سیار بهتر هستند. در این سامانه، ابزارها بنا به نیاز کاربران تنظیم شده است و آن‌ها می‌توانند اطلاعات را ببینند و بر اساس آن اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنند.     

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.