آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در روز جمعه افزود: برج های دیده‌بانی شماره ۹ و ۱۰ نیروهای مسلح ترکیه در ادلب سوریه مورد برخی حملات قرار گرفته و پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه  هشدارهای لازم در این زمینه داده شد.

وی اضافه کرد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر سپتامبر در نیویورک با "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره تحولات سوریه گفت وگو و موضوعات جدید را بررسی خواهد کرد.

اردوغان در خصوص جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا نیز تصریح کرد اگر آمریکا بخواهد به موضع فعلی خود ادامه دهد، طبیعتا ما فکری به حال خود خواهیم کرد.

 

رئیس جمهوری ترکیه درباره ایجاد منطقه امن با همکاری آمریکا در مرزهای جنوبی مشترک ترکیه با سوریه گفت: نظر هیات آمریکایی درباره ایجاد منطقه امن به عمق ۲۰ مایل بر کاهش آن بوده، با این حال در این رابطه به صورت موقت هم که شده به توافق رسیده ایم.

اردوغان در دو روز گذشته با پوتین در مسکو دیدار و با وی درباره تحولات ادلب گفت و گو کرد.

جنگنده های ارتش سوریه در روزهای گذشته با پشتیبانی نیروهای روسی، پایگاه دیده بانی ارتش ترکیه در مناطق کاهش تنش در ادلب را بمباران کردند. این اقدام چند روز بعد از محاصره یک پایگاه دیده بانی دیگر ارتش ترکیه در این منطقه صورت گرفت.

ارتش سوریه طی چند روز گذشته بعد از آزادسازی شهر خان شیخون در جنوب استان ادلب و مناطق اطراف آن مانند لطمین، اللحایا، الصیاد، معرکبه، کفرزیتا و مورک در جنوب این شهر، پایگاه دیدبانی شماره ۹ نیروهای ترکیه در مورک را به محاصره خود در آورد.

بر اساس توافق آستانه و سوچی بین آنکارا و مسکو قرار بود ترکیه با استقرار ۱۲ برج دیدبانی بر برقراری آتش بس و تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین از سوی عناصر مسلح تکفیری و تروریستی در این مناطق از مهر ماه سال ۱۳۹۷ نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست ها با نادیده گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح های خود، خودداری کردند.

استان ادلب با ۱۱ درصد از  ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربع سوریه در شمال غربی ترین منطقه این کشور و در کنار استان های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب قرار دارد و از ۵ شهرستان شامل ادلب، معره نعمان، اریحا، جسرالشغور و حارم تشکیل می شود.از زمان لغو آتش ‌بس (۱۴ مرداد ماه) در دو استان حماه و ادلب که به خاطر اقدامات تروریست‌ها و گروه‌های مورد حمایت ترکیه صورت گرفت، تا کنون ارتش سوریه موفق شده تا کنترل ۳۰ منطقه را در جریان عملیات نظامی، آزاد کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.