یونهاپ گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در ایالت ایندیانا رفتار کره شمالی را "گستاخانه" خواند.

وی که در تمام سخنرانی از ارزش‌های "آمریکاگرایی" صحبت می‌کرد گفت: این دولت وانمود نمی‌کند جمهوری اسلامی یک بازیگر مسئول در خاورمیانه است. ما از رفتار بد چین در تجارت و امنیت ملی انتقاده کرده ایم. ما معتقدیم رفتار گستاخانه کره شمالی را نمی‌توان نادیده گرفت.

اظهارات تند وزیر خارجه آمریکا علیه کره شمالی در حالی صورت گرفته که "ری یونگ-هو" وزیر خارجه کره شمالی هفته گذشته بیانیه شدیداللحنی علیه شخص پمپئو منتشر کرد و وی را "گیاه سمی دیپلماسی آمریکا" خطاب کرده بود. وزیر خارجه کره شمالی تاکید کرده بود این خیال خامی است که تحریم‌ها پیونگ را مجبور به تغییر رویکرد می‌کند.

وزیر امور خارجه کره شمالی جمعه گذشته به سخنان پمپئو درباره تداوم تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ هشدار داد و گفت این محاسبه اشتباهی خواهد بود اگر ایالات متحده بخواهد از ابزار تحریم برای برخورد با کره شمالی استفاده کند.

کره شمالی در اوایل سال جاری نیز از آمریکا خواسته بود وزیر خارجه این کشور را از مذاکرات پیونگ‌یانگ-واشنگتن کنار بگذارد. پیونگ‌یانگ خواستار آن شده بود که کسی «دقیق‌تر و بالغ‌تر در برقراری ارتباط» جایگزین وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا شود.

پس از سه دیدار رو در روی سران آمریکا و کره شمالی و توافق ظاهری هنوز روابط این دو کشور در بن بست به سر می‌برد. کره شمالی در اعتراض به مانورهای مشترک آمریکا-کره جنوبی با شلیک چندین موشک بالستیک اعتراض کرده و از طرف دیگر آمریکا با تهدید به ابقای تحریم ها خواستار از سرگیری مذاکرات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.