" روزهای مهمی در پیش است " جمله ای که ظریف بعد از سفرناگهانی خود به جنوب فرانسه عنوان کرد . برجام کلید واژه همه مذاکرات دور و نزدیک این روزهای مقامات تهران و اعضا باقی مانده بر سر این پیمان بین المللی شده است . ظاهرا همه این کشورها تلاش دارند تا انچه از برجام بجا مانده است را حفظ کرده و نگذارند نتیجه مذاکرات دو ساله خود از بین برود . شاید از همین رو وزیر خارجه جمهوری اسلامی به فاصله تنها یک روز دوبار با مقامات فرانسه انهم دقیقا هم زمان با نشست گروه ۷ پشت یک میز قرار می گیرد و نشان می دهد که هنوز برای نجات برجام هر پیشنهادی قابل چانه زنی و فکر کردن است . حال این مذاکرات به چه نتایج قابل قبول منتهی شود بزودی روشن خواهد شد اما تاریخ  تلاش مرد کارکشته عرصه دیپلماسی  خود را علارغم تحریم آمریکا فراموش نخواهد کرد . اتقاقات دو روز اخیر از نگاه تحلیلگران بی طرف در داخل و خارج دور نماند.

 

  چنانچه محمد علی بصیری کارشناس حوزه بین الملل در این باره می گوید: «همانطور که می دانید آقای مکرون بین ایران و بقیه اعضا برجام  واسطه شده و پیشنهاد کاربردی برای کاهش بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران را ارایه داده است . بر این اساس طبق پیشنهاد فرانسه به صادرات ایران ظرفیت داده شده ، همچنین ظرفیت مالی  تا سقف ۱۵ میلیارد دلار ایجاد شود تا این مقدار از طریق فروش نفت به ایران منتقل شود . مشروط بر این که ایران هم گام بعدی در خصوص تعدیل تعهدات خود در برجام را بر ندارد. ظاهرا این پیشنهادی بوده که ایران هم با آن مخالفتی نداشته است ولی شروط و چانه زنی ها وجود داشته است . البته تا همین جا حرکت فوق، خود چراغ سبزی از سوی آمریکا و غرب برای ایران بوده تا ایران مقدماتی برای ادامه مذاکرات ایجاد کند . ظاهرا بقیه اعضا بر این موضوع نظر مثبت داشته اند. حتا امریکایی ها نیز با ان مخافت نکرده اند. بعد از ملاقات اولیه ای که اقای ظریف با  اقای مکرون رییس جمهور فرانسه داشت و بعد به تهران بازگشت و مسایل مطرح شده را ارایه داده است حالا احتمالا با حضور در محل نشست گروه ۷ در جنوب فرانسه بلافاصله  پیام دیگری را از طرف ایران ارایه شده است تا در خلال نشست با وزیرخارجه فرانسه و احتمالا اقای مکرون و شاید  اعضا دیگر گروه ۷ مذاکراتی انجام شود و از ان نتایجی حاصل شود . در این باره رسانه ها بیشتر تحلیل کرده و درباره آن مانور می دهند .»

 

ارزیابی شما از این سفر و دیپلماسی که وزیر خارجه در پیش گرفته است چیست ؟

ببنید ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی با امریکا قرار داریم . آمریکایی ها با حداکثر تحریم ها و فشارها و حتا از راه رسانه و دیپلماتیک و نظامی در تلاش بوده اند تا ایران را تسلیم خواسته های خود کنند و در نهایت با شرایط آنها ، ایران را پای میز مذاکره حاضر کنند.  متقابلا ایران هم از همین ابزارها همزمان برای خنثی کردن این فشارها استفاده کرده است . یعنی هم به نوعی حضور رسانه ای و تبلیغ رسانه ای خوب داشته است، هم مقابله نظامی و امنیتی را بخوبی پیش برده است.همچنین بحث حضور دیپلماتیک در مجامع مختلف و مقابله با زیاده خواهی آمریکا را در برنامه خود داشته است .در این رابطه وزارت خارجه و شخص آقای ظریف عملکرد خوبی  داشته اند و خروجی ان هم این است که  در حال حاضر ایران تقریبا فشار اصلی تحریم ها را پشت سر گذاشته است و به یک نوع ثبات اقتصادی و کنترل ارز دست پیدا کرده است . در این خصوص تحلیل دولت مردان این است که ایران از اصل فشارها عبور کرده است و ما می توانیم شرایط را بهترمدیریت کرده و به پیش رویم . این موضوع را آمریکا و غربی ها متوجه شده اند واحتمالا در این شرایط  که اوج فشار هم وجود دارد قصد دارند از مذاکرات نتیجه گیری کنند . ایران هم بدش نمی اید که امتیاز قابل ملاحظه ای را بدست آورد . مجموع این شرایط دست به دست هم داده که این رفت و آمدها هر چه بیشتر و سریعتر شود تا شاید دو طرف بتوانند، نتیجه ملموس تری را از این مذاکرات  بدست اورند .

*با وجود بازتاب مثبت سفر اخیر اقای ظریف در رسانه ها و محافل سیاسی جهان اما در داخل از سوی برخی رسانه ها حملات تازه ای علیه وزیر خارجه آغاز شده است . نظر شما در این باره چیست ؟

ببینید جناح ها،جریانها  و رسانه ها آزاد هستند تا دیدگاه های خود را مطرح کنند . این حرکت ها نمی تواند نتیجه گیری صدرصدی باشد. یعنی بخاطر نگاههای  منفی  نمی شود کل رفت و آمدها و سفرها خودسرانه یا بی نتیجه قلمداد شوند ! وزارت خارجه و وزیر خارجه وظیفه دارد از هر فرصتی که پیش می اید استفاده کند تا اهداف سیاست خارجی یک کشور را به پیش ببرد . بویژه  در کشوری که در اوج جنگ اقتصادی و بحران قرار دارد انتظار می رود چنین حرکت هایی استمرار پیدا کند . یعنی از بعد کارشناسی و تخصصی حرکت های آقای ظریف در این شرایط ، قابل تقدیر و تحسین است . اگر این تلاش ها نمی بود و این حرکت ها انجام نمی شد ، جای نقد داشت. خصوصا اگر بتوان از این تحرکات نتیجه مثبتی را حاصل کرد ،  که ظاهرا بنا بر تحلیل کارشناسان بی طرف بعد های مثبت این سفر بیشتر تایید شده است .

 

*ایران در شرایط حاضر چه مسیری را پیگیری کند ؟

ما باید همزمان با  ابزارهایی که غرب از آن بهره می برد، از آن استفاده کنیم . یعنی از ابزارهای  دیپلماتیک ، باید بصورت  متقابل  بهره برد . از ابزرا رسانه ، ابزار جنگ نرم ،  ابزار دفاعی _اطلاعاتی  وحتی بولف نظامی و بلوف جنگ احتمالی استفاده کرد .از مجموع این موارد اگر بصورت متقابل از طرف ایران نیز استفاده شود ما میتوانیم دستاورد مطلوبی داشته باشیم . تا کنون هم  با همین شرایط پیش رفته است .

 اقای ظریف هر جا نشستی وحرکتی بوده است ، از کشورهای شمال اروپا گرفته تا چین و هند، آمریکای لاتین و آفریقا و هر حوزه ای که منفذی در ان وجود داشته  و ایشان می توانسته حرکتی را انجام دهد ، تلاش کرده است . حتا در نشست سازمان ملل که در ماه آینده برگزار می شود می توان نتیجه مطلوب را بدست آورد . حداقل می توان کاری کرد که اوضاع از این بدتر نشود و برخورد نظامی که دو طرف هم از ان حذر دارند ، از آن ممانعت شود .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.