حمیدرضا آصفی درباره اقدام مثبت اروپا و فرانسه در مقابل ایران و آمریکا افزود: «اگر فرانسه و اروپا بتوانند کاری کنند که اقتصاد ایران عادی شود و تحریم های ظالمانه برداشته شود می توان به طرح فرانسه امیدوار بود. به هرحال جمهوری اسلامی نیز نشان داده که اهل مذاکره و گفتگو است و هم اینکه از حقوق خود نخواهد گذشت. از اینجای کار به بعد توپ در زمین فرانسه و شرکای اروپایی است. به این معنی که حقایق را آنطور که وجود دارد ببینند و همانگونه نیز در اجلاس جی هفت مطرح کنند. ایران تا این لحظه وظایف خود را در امر دیپلماسی انجام داده است و به نظرم از حالا به بعد این اروپا است که باید تعهدات خود را اجرایی کند.»

این دیپلمات با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که ایا ترامپ با مکرون خواهد شد یا خیر و ایا پیام ایران به طور واضح در اجلاس جی هفت دستاوردی دارد یا نه گفت: « حتی اگر مکرون از ترامپ چراغ سبز  را بگیرد که من شخصا خیلی تردید دارم! باز هم نمی توان طناب پوسیده ترامپ را گرفت.  ترامپ توافق دولت کشورش را به هم زد و از ان خارج شد چه طور می شود که مطمئن بود به قولی که مثلا به اقای مکرون می دهد پایبند باشد و چه طور به آن اعتماد کرد؟  و بر اساس ان جمهوری اسلامی راهبرد خود را بنا کند؟!

وی در پایان گفت: من فکر می کنم برای مقابله با ترامپ این گفتگوهای وزیر خارجه باید ادامه باشد، کاری است که باید در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد ، باید کار سیاسی به طور جدی دنبال شود. گفتگوهای مکرر و متعدد در دستور کار باشد از ان غفلت نشود. گفتگو با چین، ژاپن ، هر کشوری، تاکید میکنم هر کشوری که لازم است باید گفتگو کنیم، در این میان گفتگو با کشورهای منطقه جدی تر دنبال شود به دلیل برجام تا حد زیادی از این کشورها غفلت کردیم، این باید در دستور کار قرار بگیرد. کمااینکه از مسیر اصلی خودمان منحرف نشویم و راه خودمان را برویم. این فرانسه است که به جای ارائه طرح، وظایف و مسولیت هایی که داشته عملا روی زمین گذاشته و انجام نداده است! اگر خودش شروع کند فضا طبعا خیلی عوض خواهد شد و بالاخره زمان پاسخ این مسائل را خواهد داد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.