بعضی‌ها معتقدند که این باور اشتباه، توجیه رایجی است که سعی دارد القا کند چرا مردها به اندازه زن‌ها به مرتب کردن اطراف‌شان نمی‌پردازند! احتمالا شما هم دیده‌اید که یک مرد وارد اتاقی می‌شود و «ظاهرا» نمی‌تواند گرد و خاک روی وسایل و لباس‌هایی را که همه جا پراکنده‌اند ببیند، بنابراین روی مبل می‌نشیند و از گرد و خاک و وسایل ریخته شده روی زمین لذت می‌برد!

به نظر می‌رسد این باور فقط و فقط بهانه‌ آقایان برای شانه خالی کردن از جمع و جور کردن ریخت و پاش‌های اطراف‌شان است و بس!

نتایج یک پژوهش انجام شده در این باره مطالعه‌ای جدید نشان داده که آقایان درست به اندازه خانم‌ها می‌توانند نامرتبی‌ها را ببینند، فقط نسبت به خانم‌ها حساسیت و توجه کمتری به شلوغی و ریخت و پاش ها دارند. در مطالعه‌ اخیر که در نشریه Sociological Methods and Research منتشر شده، از چند صد زن و مرد در سنین گوناگون خواسته شد عکسی از یک اتاق نشیمن کوچک و به هم ریخته و یک آشپزخانه‌ با ظروف نشسته در سینک و روی کانتر را ببینند و ارزیابی کنند و به میزان نامرتبی و آشفتگی این عکس‌ها امتیاز منفی بدهند.

محققان می‌خواستند بدانند آیا مردها و زن‌ها امتیازهای متفاوتی به این عکس‌ها می‌دهند یا نه. برخلاف باور عمومی، مردها و زن‌ها امتیازهای منفی یکسانی به این عکس‌ها داده بودند. در ضمن و طبق نتایج این تحقیق، مشخص شد بعضی مردها از این بی توجهی به شلختگی، لذت هم می‌برند!

حالا سوال این‌جاست که اگر آقایان هم به اندازه خانم‌ها به هم ریختگی‌ها را می‌بینند، چرا کمتر از خانم‌ها اهل تمیز و مرتب کردن هستند؟

انگیزه زنان برای مرتب بودن بیشتر است

یکی از بحث‌هایی که وجود دارد این است که انتظارات جامعه از زن‌ها و مردها متفاوت است. خانم‌ها بابت فضای به هم ریخته و نامرتب، شدیدتر قضاوت می‌شوند و آگاه بودن خانم‌ها از این انتظارات ممکن است انگیزه آن‌ها برای بیشتر اهمیت دادن به جمع و جور کردن و نظافت باشد. به طور کل افراد، تمیز و مرتب بودن خانم‌ها را طبق استانداردهای سفت و سخت‌تری قضاوت می‌کنند و آن‌ها را بیشتر از مردها مسئول ِنظم و تمیزی می‌دانند. بنابراین غیر از آن عده‌ای که ممکن است عاشق مرتب بودن باشند، بیشتر خانم‌ها از این می‌ترسند که مبادا برچسب «شلختگی» بخورند و به همین دلیل سراسیمه و افراط گونه، مدام در حال رفت و روب و مرتب کردن دور و برشان از خانه تا محل کار هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.