به گزارش تارنمای پلیتیکو، رئیس جمهوری آمریکا در پیام توییتری با انتقاد از سیاست تلافی جویانه چین، از شرکت های آمریکایی خواست تا جایگزین دیگری برای ادامه تجارت به جای چین پیدا کنند.

ترامپ در ادامه چین، را به اقدام تلافی جویانه تهدید کرد.

به گزارش پلیتیکو، دقیقا مشخص نیست که ترامپ تا اندازه توانایی دستور دادن به شرکت ها برای خروج از چین دارد اما لحن توییت های وی نشان می دهد که در برابر جنگ تجاری با چین ناکام شده و از طرف دیگر نگرانی بسیاری در مورد احتمال ایجاد رکود اقتصادی در آمریکا با نزدیک شدن به روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ وجود دارد.

ترامپ در ادامه توییت های خود نوشت: آمریکا در سال های اخیر تریلیون ها دلار را به طور احمقانه در تجارت با چین از دست داده است. آنها مالکیت معنوی ما را با نرخ صدها میلیارد دلار در سال به سرقت برده اند و به دنبال ادامه این سیاست ها نیز هستند.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: من اجازه نخواهم داد این اتفاق بیفتد؛ ما به چین نیازی نداریم و صادقانه بگویم بدون آنها وضعیت خیلی بهتر از این خواهیم داشت.

واکنش سریع و خشمناک ترامپ در حالی مطرح شد که چین امروز جمعه اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی آمریکا تعرفه بسته است.

کمیسیون تعرفه های تجاری دولت چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پاسخ به اطلاعیه ایالات متحده آمریکا مبنی بر تحمیل عوارض اضافی بر واردات از چین، پکن تصمیم به اعمال تعرفه اضافی ۵ یا ۱۰ درصدی بر پنج هزار و ۷۸ قلم کالای وارداتی از آمریکا به ارزش حدود ۷۵ میلیارد دلار گرفته است.

این کمیسیون با اشاره به اینکه تعرفه ها در دو نوبت اعمال می شوند تصریح کرد دور اول تعرفه ها از اول سپتامبر (۱۰ شهریور) اجرا می شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (پنجشنبه) با اشاره به اینکه پکن به تدابیر تعرفه ای آمریکا پاسخ خواهد داد اعلام کرد جنگ تجاری برنده ندارد و چین نیز به دنبال چنین جنگی نیست اما از آن هم ترسی ندارد و در صورت لزوم وارد آن خواهد شد.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود از ۱۰ شهریور سال جاری بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین عرفه ۱۰ درصدی اعمال می کند اما چند روز بعد این اقدام را ۱۰۵ روز به تاخیر انداخت.

روابط چین و آمریکا روز به روز در زمینه های تجاری و سیاسی تیره تر می شود آمریکا از چین به عنوان کشوری یاد می کند که ارز ملی خود را عمدا دستکاری می کند و همزمان چین اعتقاد دارد این کشور در امور داخلی چین از جمله هنگ کنگ مداخله می کند.

چین اعتقاد دارد تحریکات آمریکا باعث بروز تنش های بی سابقه در هنگ کنگ شده و نسبت به حملات تروریستی درپی آشوب ها در این منطقه هشدار داده است بخصوص به دلیل حضور معترضان در فرودگاه و لغو همه پروازها از هنگ کنگ در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته، روابط پکن و واشنگتن تیره تر هم شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.