به همه دست اندرکارانی که در این مجموعه باصاحبان نظر همکاری می‌کنند به خصوص رسانه‌ها و دلسوزان و خیراندیشان تاکید می‌کنم که حفظ و حراست از اخبار خصوصی این مراکز را جدی بگیرند، چراکه سهل‌انگاری در این امور موجب نفوذ و دلخوشی بیگانگان می‌شود.

روابط در حوزه روابط استاد و شاگردی است، بر آقایان واجب است این روابط حفظ شود. اگر به شان حوزه و مرجعیت خدشه وارد شود، دشمنان و بیگانگان خشنود می‌شوند و انگلیسی‌ها که از قدیم به دنبال تضعیف روحانیت و مرجعیت بوده‌اند فتاوای مراجع و حوزه‌ها را خنثی می‌کنند.

مرجعیت و نیابت عام، منحصر در یک نفر نیست و ائمه هم کسانی را که دسترسی به ایشان نداشتند، به دیگران به‌عنوان نیابت ارجاع می‌دادند و کسی حق ندارد علمیت کسی را بگیرد. کسی حق ندارد تابلوی کسی را پایین بکشد، این استبداد است. اگر کسی می‌خواهد مکتب جدیدی را به‌وجود آورد یا انحرافی ایجاد کند باید با او مقابله کرد، اما اگر کسی در چارچوب کتاب و سنت حرکت کند، حق نداریم مانع او شویم، این قابل قبول نیست. بحث مرجعیت بحث تعارض و تقابل نیست و با کسی که از لیاقت علمی و اخلاقی برخوردار است، نباید مبارزه کرد. ما باید خوشحال باشیم که حوزه در حال تولید فرهیختگان علمی است و شأن مرجعیت و روحانیت این حرف‌ها نیست و نباید تندروی کرد.

صاحب‌نظران و علمای حوزه به‌عنوان افراد خِبره باید نظر بدهند و تشخیص‌شان را بیان کنند، اما نباید دیگران را نفی کنند. مرجعیت مانند انتخابات نیست که چه کسی رأی بیاورد و چه کسی رأی نیاورد؛ معیار علمیت است افراد است که باید به آن توجه کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.