به گزارش رسانه های آسیایی، تشدید درگیری ها در شمال میانمار بر معضلات آنگ سان سوچی رهبر معنوی این کشور برای تحقق برنامه های صلح افزوده است.

"سو نائینگ "مدیر گروه مدیریت حوادث در ایالت شان میانمار به رسانه ها گفت که تنها تعداد کمی از افراد آواره ناشی از تازه ترین درگیری ها در پناهگاه هایی در اطراف شهر لاشیو در شمال ایالت شان استقرار یافتند اما ادامه کمک ها به این افراد نیز بستگی به تامین تجهیزات مورد نیاز دارد.

وی افزود: کمک های اولیه و فوری پزشکی و غذایی به همراه وسایل امداد و نجات برای نجات مصدومان از عمده نیازهای ضروری در این منطقه است. مردم محلی به شدت متاثر از درگیری های جدید میان نیروهای نظامی و اعضای گروههای شورشی شده اند.

طبق گزارش رویترز تنش در شمال میانمار از روز پنجشنبه گذشته افزایش یافته است. ائتلاف گروه های شورشی ضد دولت موسوم به اتحاد شمالی اقدام به حمله به یک دانشکده نظامیان میانماری کرد که این حمله سبب کشته شدن تعداد زیادی از مردم بومی و تعدادی از نظامیان شد. پس از این حمله، نظامیان میانماری با بستن راههای منتهی به ایالت شان مدعی شدند، به حملات شورشیان متواری پاسخ داده اند.

آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبر که از اواخر سال ۲۰۱۶ قدرت را دردست گرفته، وعده داده است که گفت وگوی های صلح میان گروههای مسلح شورشی با ارتش و دولت را در این کشور بحران زده پیش خواهد برد.

این درحالی است که طبق گزارش رسانه های خارجی درگیری ها در ایالت کاچین در شمال و در ایالت شان، در غرب ایالت راخین در مرز با بنگلادش در هفته گذشته تشدید شده است.

دور جدید سرکوب داخلی در میانمار در حالی اوج گرفته که مقام های نایپیدائو و داکا درابتدای هفته جاری اعلام کردند دو کشور در توافقی جدید به زودی طرح دیگری را برای بازگشت حدود یک میلیون نفر از آوارگان مسلمان روهینگیایی ازبنگلادش به ایالت راخین میانمار به موقع اجرا می گذارند.

"ژا تای" سخنگوی دولت میانمار دراین زمینه گفته بود که طرف های درگیر موافقت کردند که روند بازگشت مسلمانان روهینگیا از روز پنجشنبه (فردا) آغاز شود.

عبدالکلام مسوول امور مهاجران در بنگلادش نیز تائید کرد که هویت آن گروه از آوارگان مسلمان روهینگیا که خواستار بازگشت به کشورشان بوده اند، توسط میانمار تائید شده و درصورت تمایل می توانند به ایالت راخین بازگردند.

البته داکا و نایپیدائو در ۲۵ ماه نوامبر ۲۰۱۷( ۴ آذر ۱۳۹۶) نیز یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در ایالت راخین میانمار امضا کرده بودند که براساس آن قرار بود، روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام شود و دو کشور موظف شدند تا امنیت، سلامت و کرامت آوارگان را تامین کنند. اما این توفق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اصلا اجرایی نشد.

ارتش میانمار تا سال ۲۰۱۱ بر این کشور حکومت می کرد و پس از آن، جای خود را به یک دولت تحت حمایت ارتش داد. هرچند این کشور سال ۲۰۱۵ شاهد برگزاری انتخابات دمکراتیکی بود که "آنگ سان سو چی" را به عنوان رهبر غیررسمی یک دولت غیرنظامی به قدرت رساند اما، ارتش میانمار همچنان سلطه نسبتا کاملی بر پارلمان، وزرا و اقتصاد این کشور دارد.

قریب به دو سال از کشتارمردم مسلمان روهینگیا توسط نظامیان میانماری می گذرد. حملات ارتش و بودائیان افراطی در ایالت راخین منجر به فرار و پناهنده شدن بیش از ۷۵۰ هزار روهینگیایی به بنگلادش شد.

براساس گزارش رسانه های بنگلادش، اکنون بیش از یک میلیون نفر از آوارگان میانماری همچنان در اردوگاه مهاجران این کشور در شرایط بسیار نامساعدی زندگی می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.