«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهای امروز (پنجشنبه) خود با مقامات نروژی، با خانم «آنیکن هوئیت فلدت» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه و منطقه ای گفتگو کرد.

فلدت پس از این دیدار به میان خبرنگاران آمد و درباره گفت‌وگوهایش با ظریف توضیح داد: «تماس مستقیم بین ما و‌ طرف ایرانی مفید است. درباره موضوعات مختلف به صورت جدی بحث کردیم. افزایش تنش بین ایران و آمریکا یکی از بخش‌های مهم گفتگوی امروز بود».

وی با ضمن درخواست از ایران برای توقف کاهش تعهدات برجامی گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم از اقدامات و اظهاراتی که باعث افزایش تنش می‌شود خودداری کنند. نروژ متحد نزدیک آمریکاست ولی قویاً از برجام حمایت می کند. از ایران می‌خواهیم به تعهداتش در برجام برگردد».

این مقام نروژی ضمن تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه بین اُسلو و تهران، افزود:‌«ما خواستار افزایش تجارت بین دو کشور هستیم».

وزیر خارجه ایران شب گذشته پس از ورود به اسلو مستقیم از فرودگاه به اقامتگاه سفیر ایران رفت و در جمع ایرانیان مقیم نروژ سخنرانی (+) کرد و به سوالاتشان پاسخ داد.

ظریف همچنین یکشنبه شب ۲۷ مردادماه در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل سفرش به این چند کشور اروپایی در شرایط کنونی گفته بود: ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی است مخصوصا اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند. لازم است در این زمینه ها با کشورهای اروپایی صحبت شود. همینطور در بحث مسائل منطقه ای، فنلاند، سوئد و نروژ در موضوعات منطقه‌ای ما فعال هستند، سوئد مسؤولیت اولین اجلاس یمن را به عهده داشت، نروژبه دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است و ضرورت دارد در زمینه‌های منطقه‌ای با این کشورها گفت‌وگو‌ شود.

وزیر خارجه ایران قرار است در ادامه این سفر به پاریس برود تا با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود ملاقات کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.