ثبات نرخ مرغ در بازار بی رغبتی مرغداران به جوجه ریزی بر افت قیمت جوجه یک روزه دامن زدبرومند چهارآیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۴ هزار و ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدای هفته تاکنون نوسان چندانی در بازار نداشته است افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا ۱۵ شهریور نوسان خاصی نداشته باشد.

چهارآیین با اشاره به اینکه تقاضا تا پایان شهریور چندان چشمگیر نیست، بیان کرد: با توجه به بازگشایی مدارس و کاهش قدرت خرید خانوار قیمت مرغ تا پایان شهریور حداکثر ۴ تا ۵ درصد در نوسان خواهد بود.

این مقام مسئول دخالت دولت در امر قیمت گذاری، در دسترس نبودن واکسن کیفی مناسب، افزایش تلفات ناشی از شیوع بیماری نیوکاسل و کاهش وزن گیری لاشه در فصل تابستان را از عمده دلایل نوسان قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

او با اظهار نگرانی درباره قیمت جوجه یک روزه اظهار کرد: بی رغبتی مرغداران به جوجه ریزی موجب شده تا قیمت هر قطعه جوجه به کمتر از نرخ مصوب خود برسد که اگر مسئولان امر کاهش جوجه ریزی را نتوانند به درستی مدیریت کنند بدون تردید با بحران عرضه مرغ در ماه‌های آتی روبرو می‌شویم.

چهارآیین ادامه داد: کارگروه تنظیم بازار و سایر مسئولان ذیربط باید به افت قیمت جوجه یک روزه در بازار توجه جدی داشته باشند و فضا را برای تولید کنندگان به گونه‌ای فراهم کنند که انگیزه کافی برای تولید ایجاد شود.

عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی درباره آخرین وضعیت واردات مرغ گفت: اگرچه مسئولان وزارت صمت برای تنظیم بازار به دنبال واردات مرغ هستند، اما از آنجا که واردات منطق اقتصادی ندارد مسئولان وزارت صمت باید رویکرد خود را نسبت به این موضوع تغییر دهند.

او با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی به نرخ مصوب خود نزدیک شده است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۵۰۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

چهارآیین در پایان درباره آخرین وضعیت واردات واکسن مورد نیاز صنعت طیور گفت: با توجه به آن که مسئولان سازمان دامپزشکی نوید تأمین تمامی واکسن مورد نیاز صنعت را داده‌اند امیدواریم در عمل هم شاهد توزیع باشیم تا مرغداران در تأمین واکسن مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.