ترامپ که در محوطه کاخ سفید در جمع گروهی از خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد هشدارهای اقتصاددانان مبنی بر اینکه جنگ تجاری علیه چین آمریکا را به سوی رکود اقتصادی می‌برد، گفت: «رسانه‌های جعلی که خیلی از شما برای آن‌ها کار می‌کنید، دارند تلاش می‌کنند تا به افکار عمومی بقبولانند که رکود شود. می‌گویند "بیایید یک رکود داشته باشیم". اما ایالات متحده عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.»

ترامپ افزود: «کاری که من باید انجام دهم، مقابله اقتصادی با چین است، چون سال‌های سال است که دارد کلاه ما را برمی‌دارد. رئیس‌جمهور [بیل] کلینتون، رئیس‌جمهور [جورج] بوش و رئیس‌جمهور [باراک] اوباما و دیگران باید مدت‌ها پیش از من این کار را می‌کردند. اگر من می‌گفتم "بگذارید چین همچنان از ایالات متحده کلاهبرداری کند"، زندگی‌ام به مراتب راحت‌تر بود، البته الان هم از این کار لذت می‌برم، اما در آن صورت زندگی برایم راحت‌تر بود. اوضاع خیلی ساده‌تر بود، اما من نمی‌توانم چنین کاری کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «ما داریم بر چین پیروز می‌شویم. آن‌ها در مدت کوتاهی دو و نیم میلیون فرصت شغلی از دست داده‌اند. می‌خواهند معامله کنند. این باید معامله‌ای باشد که برای ایالات متحده خوب باشد. اگر آن‌ها بخواهند معامله کنند، ما هم معامله می‌کنیم... شنیدم که کسی گفته این جنگ تجاری ترامپ است. این جنگ تجاری من نیست. این جنگ تجاری باید مدت‌ها پیش توسط بسیاری از رئیس‌جمهورهای قبلی اتفاق می‌افتاد. چین در پنج یا شش سال ۵۰۰ میلیارد دلار به دست آورده است. ۵۰۰ میلیارد دلار. از ایالات متحده کلاهبرداری کرده است.»

وی سپس در حالی که به آسمان اشاره می‌کرد، گفت: «کسی باید این کار را انجام می‌داد. من همان برگزیده هستم. کسی باید این کار را انجام می‌داد. پس من دارم با چین مقابله می‌کنم، من دارم در تجارت با چین مقابله می‌کنیم. و می‌دانید؟ داریم می‌بریم. شبیه به قلک هستیم. همه این کشورها می‌خواهند از ما سرقت کنند، از جمله اتحادیه اروپا. می‌خواهند از ما دزدی کنند و از ما سوء استفاده کنند. اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیارد دلار. چین ۵۰۰ میلیارد دلار.»

ترامپ که مشاورینی با رویکردهای ضدچینی دارد، در مدت حضورش در کاخ سفید روی صدها میلیارد دلار کالای چینی تعرفه اعمال کرده است. در مقابل، چین نیز بر واردات کالاهای آمریکایی تعرفه تحمیل کرده و واردات برخی محصولات آمریکایی از جمله دانه‌های سویا را متوقف کرده است. در هفته‌های اخیر برخی از کارشناسان آمریکایی هشدار داده‌اند که ادامه این روند می‌تواند به بروز رکود در اقتصاد این کشور منجر شود.

رئیس‌جمهور آمریکا از کسری تجاری این کشور در روابط با چین و اتحادیه اروپا گلایه دارد و مدعی است که پکن از طریق دستکاری ارزش پول و سرقت اطلاعات شرکت‌های آمریکایی، میزان صادرات خود به آمریکا را افزایش می‌دهد. ترامپ از شرکت‌های آمریکایی که محصولات خود را در چین تولید می‌کنند هم خواسته تا به خاک آمریکا بازگردند، در غیراینصورت از معافیت تعرفه‌ای برخودار نخواهند بود.

در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۱۷ تدوین شد، برای اولین بار چین در کنار روسیه به عنوان یک رقیب راهبردی برای ایالات متحده توصیف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.