رئیس جمهور روسیه چهارشنبه شب به وقت تهران نسبت به آزمایش موشکی جدید آمریکا واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای فنلاندی خود به خبرنگاران اظهار داشت که مسکو از تلاش‌های آمریکا برای توسعه موشکی که نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد است و موجب تشدید وضعیت امنیت جهانی می‌شود، ابراز تاسف می‌کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا بعد از خروج از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با روسیه یک فروند موشک میان‌برد کروز آزمایش کرد. وزارت دفاع آمریکا دوشنبه اعلام کرد یک موشک کروز زمین‌پایه میان‌برد را آزمایش کرده است.  آزمایش این موشک چند هفته بعد از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد صورت می‌گیرد که انجام چنین آزمایش‌هایی را ممنوع می‌کرد. 

به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین به خبرنگاران گفت: « از آنچه که (از سوی آمریکا) شاهد هستیم، ناامید شده‌ایم. آزمایش موشک‌های میان برد نقض معاهده استفاده از این نوع موشک‌هاست و به طور کلی اوضاع امنیتی به ویژه در اروپا را وخیم‌تر می‌کند.»

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه نگران استقرار موشک‌های کروز جدید آمریکا در «رومانی» و «لهستان» است.

رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود که روسیه چنین استقرار موشکی را «تهدید» تلقی می‌کند.

پوتین گفت: «اگر ایالات متحده با چنین ایده‌هایی پیش برود، مسکو اقدامات مناسب و متقابل را انجام می‌دهد، البته روسیه آماده گفت‌وگو با آمریکا و هردو شریک اروپایی این کشور در این باره است.»

وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرده بود که با خروج واشنگتن از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای، این کشور موشک‌های جدیدی را توسعه خواهد داد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این باره گفت: «پنتاگون اعلام می‌کند که آمریکا قصد دارد تا موشک‌های متعارفی را که پیشتر تحت پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای منع شده بود را از روز خروج از این پیمان، توسعه دهد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.