گران‌ترین الماس صورتی رنگ روسیه با وزن ۱۴.۸۳ قیراط و قیمت حداقل ۶۰ میلیون دلار در روسیه کشف شد.

این سنگ صورتی بلافاصله پس از استخراج تیتر یک رسانه‌ها شد. مراحل آماده‌سازی این الماس نزدیک به یک سال به طول انجامید چراکه مراقبت و برش آن نیازمند مهارت بالا بوده است.

موسسه سنگ‌شناسی آمریکا (GIA) این سنگ را جزء برترین الماس های استخراج شده در دنیا با کیفیت عالی طبقه‌بندی کرده است به طوری که گفته می شود این الماس از نظر تقارن و رنگ که صورتی-بنفش است در دنیا بی‌نظیر است.

کارشناسان این موسسه می گویند می‌توان گفت این سنگ کاملا از هر لحاظ بی عیب و نقص است و در عین حال بزرگترین الماس صورتی-بنفشی است که تا کنون استخراج شده است.

الماس هایی با این رنگ و این کیفیت هر چند دهه یکبار استخراج می شوند و در همین راستا الماس های رنگی به خاطر نیازمندی به تغییرات شیمیایی خاص جزء نادرترین الماس ها هستند و به تبع جزء گران ترین آن ها نیز می باشند.

این الماس جزء گران ترین الماس هایی است که تا کنون از روسیه استخراج شده است و کمپانی استخراج کننده آن هنوز به طور دقیقه تاریخ مزایده آن را تعیین نکرده است ولی این مزایده در ماه نوامبر برگزار می شود.

قبل از کشف این الماس نوع دیگر صورتی رنگ آن لقب گران ترین الماس  را با قیمت ۷۱ میلیون دلار در دست داشته است و یک سال قبل تر از آن نوع دیگر آبی رنگ آن با قیمت ۵۸ میلیون دلار به فروش رسید.احتمال می رود که قیمت فروش این الماس بیشتر از آنچه تخمین زده شده است باشد و بتواند رکورد گران ترین الماس دنیا را بشکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.