حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری خوزستان که امروز (۳۰ مردادماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هر کدام از شما که خدمت قضایی انجام داده‌اید پرونده‌های زیادی از مردم را ورق زده‌اید. ما باید یک بار پرونده خودمان را ورق بزنیم و ببینیم در آنچه انجام داده‌ایم، در روزی که این پرونده برای ما باز می‌شود آیا پرونده را به دست راست ما می‌دهند یا دست چپ.

وی افزود: باید ببینیم که در آن روز جلوی امیرالمومنین(ع) سر به زیر خواهیم بود یا سربلند. باید از امروز همه به فکر پرونده خودمان باشیم. اگر از خودمان شروع نکنیم نمی‌توانیم عدالت را برقرار کنیم. اگر می‌خواهیم عدالت را برقرار کنیم باید خودمان حامل عدالت باشیم و زمانی می‌توانیم حامل عدالت باشیم که خودمان را ساخته باشیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: کار قضا، امر خطیری است. امروزه مردم بحق از ما توقعات زیادی دارند. مردم، به حق از قوه قضاییه توقع دارند که جلوی کمی‌ها و فسادها در اقسام مختلف آن گرفته شود. امروز در شرایطی هستیم که گاهی حق و باطل در هم آمیخته می‌شود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: گاهی در فضای مجازی و غیرمجازی تشخیص حق و باطل و احقاق حق آسان نیست. امر قضا کاری مشکل، فضا مسموم و مشکلات زیاد است و قاضی، کارمند قضایی و تجهیزات نیز کم داریم اما با این شرایط ما می‌خواهیم در این میدان آنچه که رضایت حق تعالی است را انجام دهیم و برای این کار باید از خدا، ائمه و معصومین مدد بگیریم.

وی با اشاره به تودیع و معارفه رییس کل دادگستری خوزستان، افزود: آقای افشارنیا حدود ده سال آن چه در توان داشتند برای خدمت به مردم و دستگاه قضا انجام دادند. آقای مرادی نیز طلبه خوشنامی هستند و با دستگاه قضا ارتباط داشتند. امیدوارم همانطور که رضای حق تعالی است، قدم بردارند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: از آحاد مردم، بزرگان طوایف و اقشار مختلف خواهشی دارم. بسیاری از مسائلی که امروزه در دستگاه قضایی مطرح می‌شود را مردم می‌توانند خودشان حل و فصل کنند. خیر و برکتی که در صلح و سازش هست را معلوم نیست که ما بتوانیم در دستگاه قضایی تامین کنیم. در بسیاری مواقع ممکن است برای ما حقیقت روشن نشود و بعد از حکم صادر شده نیز هر دو طرف دعوا ناراضی باشند اما وقتی خودم مردم مواردی که قابل گذشت و اغماض است را ببخشند، خیر و برکت و عنایتی که خدا به آن بخشش می کند ارزش بسیاری دارد.

محسنی اژه‌ای گفت: تنها در سال ۹۷ در چند مورد دادخواست، ۴۲ هزار و ۲۷۷ فقره پرونده تشکیل شده است که بسیاری از این پرونده‌ها مربوط به مسائل خانوادگی بود. اگر مردم، دستگاه‌ها و سران طوایف کمک کنند که این ۴۲ هزار پرونده به دستگاه قضایی نیاید، قاضی ما می‌تواند با دقت بیشتری به پرونده‌های اصلی بپردازد. این در حالی است که تنها در زمینه سرقت قابل تعزیر، ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی، توهین و تهدید، ۱۸۱ هزار پرونده تشکیل شده است.

وی افزود: از رییس کل جدید دادگستری خوزستان خواهشی دارم؛ شورای حل اختلاف فعلی که امروزه به یک جریان دولتی تبدیل شده است، باید توسعه پیدا کند اما شما از ظرفیت استانداری، فرمانداری، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، بسیج و ... برای کاهش دادخواست‌ها استفاده کنید و با مشورت با بزرگان و مدیران و مسئولان، ترتیبی بدهید که از همه امکانات استان با هم‌افزایی همه برای خدمت به مردم استفاده شود.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امروزه مردم انقلابی کشور مستحق خدمت هستند. همه باید خالصانه، خادمانه و بی‌منت در خدمت مردم باشیم. مردم خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. باید همه مدیران فکر کنند که چگونه می‌توان به خوزستان که از نعمت‌های الهی بسیاری برخوردار است، کمک کرد. خوزستانی که از نعمت دریا، نهرهای خوب و ... برخوردار است اما در طول هشت سال جنگ این همه صدمه دیده است و حالا نیز مسائل زیست محیطی را تحمل می‌کند. باید همه دست به دست هم دهیم تا به این مردم خالصانه و بی‌منت کمک کنیم.

محسنی اژه‌ای گفت: برخی از بازداشت‌های موقت ما طولانی شده است. البته ممکن است شما برای این کار دلیل داشته باشید. اما گاهی می‌بینید که بازداشت موقت، سه ماه، چهارماه، پنج ماه یا بیشتر طول کشیده است. دادستان و دادگستری باید جلسه برگزار کنند و اقدام ویژه‌ای در این زمینه انجام دهند تا کسانی که ضرورتی برای بازداشت آنها وجود ندارد، در بازداشت نباشند. اگر هم ضرورتی برای این کار وجود دارد، باید روند رسیدگی به پرونده را تسریع کنید. این کار آثار منفی دارد. درست است که اثر بازدارندگی هم دارد اما تلاش کنیم که یک نفر برای یک مدت طولانی در بازداشت موقت نماند.

وی با اشاره به لزوم تسریع در اجرای احکام صادر شده تصریح کرد: احکام صادر شده حاصل تلاش مسئولان قضایی است. اگر این احکام در اجرای احکام بماند، همه زحمات شما بی‌فایده می‌شود. بررسی کنید که چه تعداد حکم دارید که اجرا نشده است. یا چه احکامی دارید که می‌توان اجرای آنها را تسریع کرد. تاخیر در اجرای احکام در روحیه مردم، دادسرا، دادگاه و ... تاثیر منفی دارد.

معاون اول قوه قضاییه افزود: از اساتید دانشگاه و حوزه علمیه کمک بگیرید. جذب نیرو را توسعه بدهید. تعداد قابل توجهی از نیروهای استان خوزستان غیربومی و تحت فشار هستند. برخی از این افراد بیش از ۱۰ سال است که از خدمت آنها در خوزستان می‌گذرد و می‌خواهند از استان خارج شوند. از طرفی هم رئیس کل به حق با این درخواست آنها موافقت نمی‌کند. کسی که مشکل دارد هم نمی‌تواند به درستی کار کند. از شما می‌خواهم از مجموعه و فرد، صیانت داشته باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.