صبح امروز عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با سرکشی به دفاتر فروش دو شرکت هواپیمایی، از گرانفروشی همه ایرلاین‌های داخلی در عرضه بلیت های صادره خبر داد.

بر اساس این گزارش، در بازدید امروز از دو ایرلاین قشم ایر و زاگرس که با حضور مسئولان تعزیرات حکومتی نیز همراه بود، عباس تابش اظهار کرد: تا پیش از مرداد ماه سال گذشته، قیمت‌گذاری برای نرخ فروش بلیت هواپیما به عهده شرکت‌های هواپیمایی بود ولی با مصوبه ۲۹ مرداد ماه امسال شورای عالی سران قوا، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها مرجع قیمت‌گذاری و ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع ابلاغ قیمت عرضه کالاها و ارائه خدمات تعیین شد که متاسفانه علی‌رغم مکاتبات صورت گرفته با سازمان هواپیمایی برای ارائه مستندات مبنایی تعیین نرخ بلیت هواپیما، شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها تا این لحظه هیچ مستنداتی برای نرخ‌گذاری خود به این سازمان اعلام نکرده‌اند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: ما در مذاکره با سازمان هواپیمایی تاکید کردیم حاضریم قیمت‌های آذر ماه سال گذشته که مصادف با اوج جهش‌های ارزی در کشور بود را مبنای محسابات تعیین نرخ بلیط هواپیما قرار دهیم ولی متاسفانه باز هم این سازمان و شرکت‌های هوایی، مستندات نرخ گذاری‌های خود را به این سازمان اعلام نکردند و در گزارش‌های دریافتی ما از نرخ‌های فروش بلیت ایرلاین‌ها مشخص شده است که متاسفانه تمامی ایرلاین‌های داخلی، امروز نرخ خود را حتی از نرخ آذر ماه سال گذشته نیز بالاتر برده‌اند و قطعاً در این نرخ‌گذاری تخلف داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های هوایی دولتی نیز گرانفروشی داشته‌اند یا خیر خاطرنشان کرد: متاسفانه در تمامی شرکت‌های هواپیمایی با گرانفروشی مواجه هستیم و البته برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان هیچ تفاوتی میان شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود ندارد و ما به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد هیچ شرکتی به مردم اجحاف کند. البته این انتظار از شرکت‌های دولتی هست که باید بیش از دیگر شرکت‌ها در جهت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان تلاش کنند.

تابش در بازدید از دفاتر فروش دو شرکت قشم ایر و زاگرس، با تاکید بر محرز بودن تخلف آن‌ها در نرخ‌گذاری بلیت هایشان، از ارسال پرونده تخلف این دو شرکت به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد.

اضافه پول دریافتی بلیط‌های «قشم‌ایر» و «زاگرس» به خریداران برگردانده می‌شود

به گزارش تسنیم، بعد از محرز شدن تخلف این دو شرکت، رئیس سازمان حمایت از آن‌ها خواست تا پایان وقت اداری امروز، لیست تمامی بلیط‌های فروش رفته به همراه قیمت فروش آن‌ها از تاریخ اول تیر ماه امسال تا ۳۰ مرداد ماه را به کارشناسان این سازمان تحویل دهند تا میزان تخلف و گرانفروشی این دو شرکت هوایی به صورت دقیق مشخص شود.

تابش تاکید کرد: با مشخص شدن دقیق میزان تخلف این دو شرکت هواپیمایی، همکاران ما در سازمان تعزیرات، اضافه وجوه دریافتی این دو شرکت را به خریداران بلیت که حقشان ضایع شده، عودت خواهد داد.

وی همچنین از آن‌ها خواست تا سریعاً قیمت‌های فروش بلیت هایشان را به قیمت‌های آذر ماه سال گذشته تغییر دهند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به ادعای مسئولان فروش این دو شرکت که مدعی بودند نرخ‌گذاری‌های آن‌ها بر اساس نرخ سقف و کف اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی کشور است گفت: تنها مرجع بررسی نرخ‌ها و قیمت‌ها سازمان حمایت و تنها مرجع اعلام قیمت، ستاد تنظیم بازار است و بر اساس قانون، سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی مذکور، مجاز به نرخ‌گذاری و اعلام قیمت نیستند.

فروش بلیط بندرعباس-تبریز، 700 هزار تومان بالاتر از قیمت آذر ماه

در این بازدید، سید عبدالرضا موسوی مدیرعامل شرکت هواپیمایی زاگرس، در تماس تلفنی با رئیس سازمان حمایت، با انتقاد از سازمان هواپیمایی در عدم ابلاغ درخواست سازمان حمایت برای ارائه مستندات هزینه‌ها و مبانی نرخ‌گذاری به این شرکت گفت: صنعت هواپیمایی کشور جزو صنایعی است که هزینه‌های آن به شدت با نرخ ارزدر ارتباط است و حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه‌های آن‌ها هزینه‌های ارزی است که بابت تامین قطعات هواپیماها، دور زدن تحریم‌ها و مواردی از این دست می‌شود؛ لذا افزایش قیمت در نرخ فروش بلیط هواپیما به دلیل همین هزینه‌های ارزی است.

رئیس سازمان حمایت هم در واکنش به این انتقاد تاکید کرد: در ۲ ماه گذشته، نرخ ارز در کشور کاهشی بوده ولی با این وجود، این شرکت، نرخ بلیت های خود را افزایش داده است و حتی قیمت‌ فروش بلیت این شرکت‌ها از قیمت آذر ماه که اوج نوسانات ارزی بود نیز بالاتر است.

به گزارش تسنیم، همچنین در سرکشی سرزده به دفتر فروش شرکت هواپیمایی قشم‌ایر مشخص شد بلیت رفت و برگشت پرواز بندرعباس تبریز با قیمت یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده که این رقم بسیار بالاتر از نرخ آذر ماه ۹۷ همین شرکت است که حدود ۸۵۰ هزار تومان، به فروش رفته بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.